Az RTL Klub olyan pályára viszi a Fideszt, ami teljesen ismeretlen a pártnak

Kiegyensúlyozottság.

Miért? Az RTL Klub olyan viszonyok közé kényszeríti a Fideszt, ami ellen minimum négy, de inkább nyolc éve harcolnak. A piaci működés, a szabad verseny, a kiegyensúlyozottság világába, amiből itthon már alig maradt valami. Ezekért a reklámokért pénzt nem fognak kapni, tehát tényleg a közélet utolsó korrekt szigeteinek egyikeként lép porondra az RTL Klub.

Mit mond a törvény?

A Policy Agenda közölt rövid elemzést a csatornák hozzáállásáról ebben a kérdésben. Az előző ciklusban az volt a kormánypártok célja, hogy kizárólag a közszolgálati médiumokon fussanak politikai hirdetések. A nemzetközi nyomás miatt viszonyt kihátráltak ebből az elképzelésből.

A vonatkozó törvény szerint az M1, a Kossuth Rádió és a Duna TV minden országos listát állító pártnak azonos terjedelemben, ingyenesen vetíti reklámfilmjeit. Az országos lefedettségű kereskedelmi médiaszolgáltatók esetében kötelezvény nincs, csupán lehetőség, tehát mindenki maga döntheti el, hogy befogadja-e ezeket a kampányspotokat. Ha vállalják, nekik is kötelező mindenkinek ugyanannyi időt biztosítani, ingyenesen. Ez egy piaci alapon működő adónál, mint például az RTL Klub, anyagi veszteséget jelent, mert azt a reklámidőt értékesíthetnék a fizetős hirdetők között is. Ők viszont inkább lemondtak erről a bevételről.

Kik vannak?

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság nyilvántartása szerint kilenc országos lineáris médiaszolgáltató van, akiknek február 17-ig van lehetőségük dönteni erről a kérdésről.

2014-ben egyetlen televízió és országos rádió sem vállalta be, tehát maradt a közmédia, de ezen hirdetési lehetőséggel sem teljesen éltek a pártok, mindössze annak 52 százalékát használták ki.

És idén?

A kilenc országos szolgáltató közül három a kormánypártokhoz kapcsolódik: Echo TV, TV2, és az utóbbihoz tartozó Spíler TV. Meglepődnénk, ha teret biztosítanának a Fidesz riválisainak.

A hagyományosan ellenzékiek az ATV és a Hír TV. Tarr Péter, a Hír TV vezérigazgató-helyettese a 24.hu kérdésére már elmondta:

nem fognak politikai reklámokat leadni a választási kampányban.

A harmadik csoport a 4-es csatorna, Story 5 és a Magyar Sláger TV. Ezeken eleve nem futnak hírműsorok, tehát nem valószínű, hogy bevállalják a politizálást.

A negyedik csoportot maga az RTL Klub jelenti. Vannak hírműsoraik, a nézőik politikai preferenciák szempontjából eloszlanak, négy évvel ezelőtt nem adtak teret ennek, de most lehetőséget adnak rá, ami nagyon fontos és szimbolikus lépés a magyar sajtóviszonyokat tekintve.