Magyar autópálya négyszeres áron: megkezdődhet a Strabagban a vizsgálat

Schwarcz-Kiefer Patrik
Schwarcz-Kiefer Patrik
Béli Balázs/Alfahír

Ahogy arról szerdán beszámoltunk, egészen a Strabag bécsi központjáig ment Schwarcz-Kiefer Patrik, hogy kiderüljön, miért építenek hazánkban négyszer annyiért autópályát, mint Horvátországban. A Jobbik Baranya megyei önkormányzati képviselője mindeddig konkrétan arra várt választ, hogy

miért kerül a horvát-magyar határnál épülő M6-os autópálya kilométerenként 4,4 milliárd forintba nálunk, ha hasonló földrajzi viszonyok mellett a horvátoknál már 1,1 milliárdért el lehet végezni egy ugyanekkora szakasz kivitelezését.

Magyarországon nem kapott érdemi választ az érintett társaságoktól, ezért látta szükségesnek magasabb szinten menedzselni ezt az ügyet.

Miért épül négyszer annyiért a magyar autópálya, mint a horvát? A Strabag bécsi székházáig ment kérdéseivel Schwarcz-Kiefer Patrik

Mivel Magyarországon hiába várt választ, egyenesen a Strabag bécsi központjáig ment Schwarcz-Kiefer Patrik, hogy a vezérigazgatótól választ kapjon arra, miért építenek Magyarországon négyszer annyiért autópályát, mint Horvátországban.

Most pedig Schwarcz-Kiefer Patrik az Alfahírnek arról számolt be, hogy viszonylag hamar, már másnap reagált a ügyben a Strabag európai anyavállalatának kommunikációért felelős vezetője. 

Eddigi információi alapján a baranyai képviselő úgy véli, hogy már megkezdték a kivizsgálást a cégen belül, mivel elkérték tőle a magyar szereplőkkel folytatott levelezését, amelyek eredménytelennek bizonyultak. Emiatt fordult hozzájuk, hogy kiderítsék, mi nem lehetett jó a hazai cégek kommunikációjában, így az osztrák vezetés kérésének eleget téve ezt a magyar nyelvű levélfolyamot át is adta számukra. 

Első körben tehát a magyarországi transzparencia hiányát igyekeznek tisztázni.

Eredendően több kérdésem is lett volna az építkezés kapcsán: úgy, mint merre mennek a tehergépjárművek, és több, az ott élők életét befolyásoló tényezőkkel kapcsolatban

- elevenítette fel Schwarcz-Kiefer Patrik, hozzáfűzve, hogy 

válaszlevelemben jeleztem nekik, hogy most már igazából csak egy kérdésre várom a választ: hogyan lehet szakmailag megindokolni ezt az óriási árkülönbséget?

- nyomatékosította, viszont ő maga sem számít gyors eredményre a vizsgálat kapcsán.

A jobbikos politikus szerint úgy tűnik, hogy valamilyen szinten az osztrák Strabag hajlandó partnerként eljárni, ezért ha belátható időn belül megfelelő indoklással tudnak választ adni erre a hatalmas árkülönbségre, azt el tudja fogadni. Ha azonban nem tudnak megnyugtató válasszal szolgálni, akkor a továbbiakban az Európai Csalás Elleni Hivatalhoz (OLAF) és az Európai Ügyészséghez fordul.

Leszögezte, hogy bár Magyarország nem csatlakozott az Európai Ügyészséghez, de mivel Ausztria tagja a független uniós szervezetnek, valamint a Strabag fővállalkozóként jelen van a szóban forgó beruházásban, ezért az Európai Ügyészségnek lehetősége lesz nyomozást folytatnia az ügyben.