Ilyen lesz az új hiperszonikus űrrepülő

A Boeing fejlesztheti.

A katonai célokra is alkalmazható technológiákat tesztelő DARPA választotta a Boeing Phantom Express névre hallgató programját a fejlesztéshez. Katonai programról van szó, így a NASA nem bukkan fel ebben a projektben.

Az Experimental Spaceplane (XS-1) célja, hogy létrehozzon egy hibrid járművet, ami nagyjából az utasszállító repülőgép és a hagyományos rakéta keresztezéséből születhet meg, személyzet nélkül.

A függőlegesen felemelkedő űrrepülő minirakétákat lőhet ki, amik műholdakat állítanak pályára a Föld körül, utána pedig utasszállító módjára landolna a kifutópályán. Ezután néhány órával ismét felszállhatna.

Ami a legtöbb kérdést felveti, hogy a DARPA olyan olcsón szeretné ezt kivitelezni, hogy a Boeingnek valami nagyon tuti dolgot kell kitalálnia a hatékonyságra. Egy-egy küldetésre mindössze ötmillió dollárt szeretnének költeni, ez mostanában nagyjából száz millió dollár egy-egy Föld körüli pályára állított rakéta esetében.

2019-ben kezdődhet a földi tesztelés, 2020-ban pedig a folyamatos tesztrepülések.