Az Európai Bizottság (EB) szerdán közzétett javaslatai alapján korszerűsítenék a vezetői engedélyekre vonatkozó szabályokat, így például bevezetnék a digitális jogosítványt és a közlekedési szabályok határokon átívelő érvényesítését is megkönnyítenék.
A testület közleménye szerint a tervezett szabályok fokozzák a biztonságot, és segítenek elérni az EU célját, hogy 2050-re ne legyen haláleset az uniós utakon. A javaslatok jobban felkészítik a járművezetőket a kibocsátásmentes járművekre és az olyan városi utakra, ahol több kerékpár és kétkerekű jármű, illetve sok gyalogos közlekedik, és növelik az uniós országok együttműködését.
Az új rendelkezéseke szerint a járművezetői vizsga letételét követően legalább kétéves próbaidőt írnának elő a kezdő vezetők számára, valamint számukra (az egész EU-n belül) zéró toleranciát írnának elő az ittas vezetés szempontjából.
Hasonlóképpen vezetői engedélyüket könnyebben tudják majd uniós vezetői engedélyre cserélni az olyan EU-n kívüli országokból származó polgárok, amelyekben az uniós normákhoz hasonló közúti közlekedésbiztonsági normák vannak érvényben – olvasható a közleményben.
A tervek között szerepel a járművezetők képzésének és vizsgáztatásának átalakítása is, aminek lényege, hogy a vezetők jobban felkészüljenek a veszélyeztetett úthasználók közúti jelenlétére. A Bizottság szerint ez a fenntarthatóbb városi mobilitásra való uniós átállás során elő fogja segíteni a gyalogosok, a kerékpárosok, valamint az elektromos rollerrel és elektromos kerékpárral közlekedők biztonságát.
Az aktualizált vizsgaszabályok pedig figyelembe veszik majd a kibocsátásmentes járművekre való átállást. Mint írják: értékelni fogják például a fejlett vezetéstámogató rendszerekhez és más automatizált technológiákhoz kapcsolódó ismereteket és készségeket. A kezdő járművezetők arról is tanulni fognak, hogy vezetési stílusuk – például a sebességváltás időzítése – miként befolyásolja járművük kibocsátását.