Múlt pénteken 609 vendégmunkást bocsátottak el hirtelen a még csak tesztüzemben működőiváncsai akkumulátorgyárból, mivel globálisan bezuhant az elektromos autók piaca. A dolgozókat hidegzuhanyként érte a leépítés híre, ami sokakat felháborított. A 24.hu kérdésére a gyár azt írta, hogy csak kölcsönzött vendégmunkásokat küldtek el, a saját dolgozók kirúgását nem tervezik.
A Hang.hu cikkéből az is kiderült, milyen módon reagáltak egyesek a kirúgásuk hírére.
„A vendégmunkások, megköszönve a bejelentést, fekáliával kenték össze az összes mosdót”
– érzékeltette az elbocsátások utáni indulatokat Magyar Vegyipari Dolgozók Szakszervezeti szövetségének elnöke, Székely Tamás.
„Az elektromos autók iránti kereslet megtorpant, de a nem elektromos autók esetében is piaci visszaesés tapasztalható” – magyarázta a szakszervezeti vezető. Magyarországon jelenleg Iváncsán és Gödön, a Samsung üzemében gyártanak elektromos autókba való akkumulátort. Utóbbi cég a szakszervezet tudomása szerint nem tervez leépítést.
Székely Tamás az autóipari beszállítók helyzetét elemezve úgy látja, komoly problémák lehetnek a jövőben is. „A piaci kilátásokkal kapcsolatban egyelőre teljes a bizonytalanság” – fogalmazott. Szerinte csak állami támogatásokkal lehtne lendíteni az elektromos autók piacán.
A Magyar Hang megkérdezte Várkonyi Gábor autópiaci szakértőt is, aki szerint az elektromos autók kereskedelme elérte a határait, ezért ahelyett, hogy az „európai uniós tervgazdaság” határozná meg az autógyártók kínálatát, a piaci igényekhez kellene igazítani a termelést.
Középtávon elértük az üvegplafont a villanyautó-kereskedelem szempontjából, mert a technológia nem alkalmas arra, hogy teljesen kiváltsa a belső égésű technológiát
– mutatott rá a szakértő.
Olyan szempontok, mint az infrastruktúra hiánya, sokak számára egyszerűen nem teszik lehetővé azt, hogy kompromisszummentesen váltsanak elektromos autóra – tette hozzá.
(Címlapkép: Az SK On Hungary komáromi akkumulátorgyára. Béli Balázs/Alfahír)