A RegionalBahn.hu értesülései szerint az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) és a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) közös javaslata szerint június 6-tól 34 vonalon megszüntetik a vonatok jelentős részét, egy részük helyett pótlóbuszokat fognak közlekedtetni.
A lap megemlíti, hogy 20 vasútvonalon naponta irányonként mindössze egy, további 9 esetében pedig kettő járat fog közlekedni.
Csak vasúti közlekedéssel kiszolgálandó, csökkentett menetrendi kínálattal, azaz a jövőben csak napi egyetlen vonatpárral bíró vonalak:
- 4 Esztergom–Komárom
- 5 Székesfehérvár–Komárom
- 45 Székesfehérvár–Sárbogárd
- 47 Godisa–Komló
- 98 Abaújszántó–Hidasnémeti
- 103 Karcag–Tiszafüred
- 113 Nyíregyháza–Nyírbátor
- 114 Mátészalka–Csenger
- 121 Mezőhegyes–Újszeged
- 125 Mezőhegyes–Battonya
- 146 Kunszentmárton–Lakitelek
- 147 Szentes–Orosháza
A ritkításokat a járvány elleni védekezésre hivatkozva már csak azért is nevetséges volna említeni, mert a pótlóbuszokon ugyanúgy zárt térben ülnek az utasok, mint a vonatokon. Másrészt a legtöbb ország, köztük hazánk is éppen most oldja fel a korlátozásokat.
Lehetne ezt célszerű költségcsökkentésre is fogni, ugyanakkor ezzel az a baj, hogy napi egy vonathoz is ugyanúgy szükség van mozdonyvezetőre, az állomásokon forgalmi ellenőrökre, vagy jegykezelőkre és a sínek karbantartását továbbra is el kell végezni.
A Közlekedő Tömeg rámutat, hogy a kormány valódi célja a további színvonalcsökkentéssel az, hogy minél több utast tereljen a közösségi közlekedésről a környezetszennyezőbb, balesetveszélyesebb autós közlekedésre, és a közeljövőben teljesen megszüntesse a mellékvonalak jelentős részét, azzal mit sem törődve, hogy a gazdaság újraindítása szempontjából kiemelten fontos a lakosság mobilitásának biztosítása, gondolva a gépkocsival vagy jogosítvánnyal nem rendelkezőkre is.