Lázár János építési és közlekedési miniszter kedden, a Debrecen Televízió Közügy Extra című műsorának felvételén elárulta, azt tervezik, hogy az új Közlekedési Múzeumot a cívisvárosban építik meg – számolt be a Dehir. A fideszes miniszter elmondta, hogy egy olyan Közlekedési Múzeumot szeretnének létrehozni Debrecenben, ami 21. századi közlekedés szimbóluma lehetne.
Ezt a kormány első olvasatban megtárgyalta, és ezt a 150 milliárd forintos beruházást meg lehetne valósítani valahol a BMW-gyár közelében
– jelentette ki Lázár.
Úgy fogalmazott: céljuk, hogy mindenki megértse, mit jelent autóval járni napjainkban és milyen perspektívát ad mellé a tömegközlekedés. Természetesen modern stílusú lesz a méregdrága épület: „Ezen gondolat mentén szeretnénk egy kifejezetten modern épületet felépíteni az autópálya mellé, ennek vizsgáljuk most a lehetőségeit”.
Vitézí Dávid kiakadt: „Lázár János újabb hadüzenetet küldött Budapestnek!”
Az LMP színeiben induló főpolgármester-jelölt alapvetően nem ért egyet a helyszínválasztással. Szerinte nem jó ötlet a BMW-gyár mellé, egy csak autóval megközelíthető, világvégi autópálya-csomópont mellé költöztetni a múzeumot. „A rombolás olyan újabb szintje ez, amire már nehéz épeszű magyarázatot találni” – tette hozzá facebook-bejegyzésében.
A Fidesz-kormány 2015-ben zárta be a Városligetben található régi Közlekedési Múzeumot. Vitézy Dávid 2016-tól vezette az intézményt és elérték, hogy ne a Városligetben építsék újjá, ahová a fideszesek egy az új néprajzi múzeum épületéhez hasonló modern, formalista, drága és környezetromboló épületet terveztek. A volt fideszes közlekedési államtitkár úgy látja, jó helyen van az intézmény a kőbányai Északi Járműjavítóban.
„Ennél alkalmasabb helyszínt keresve sem lehetne találni: ipari műemlék, gyönyörű vasúti csarnok, Budapest megújuló rozsdaövezetében, de mégiscsak könnyen megközelíthető helyen minden budapesti és vidéki polgár számára, az 1-es villamos mellett, busszal 10 percre a Deák tértől – írta Vitézy Dávid.
Hangsúlyozta: Kiváló múzeumi szakemberek, mérnökök és építészek százai évekig dolgoztak azon, hogy itt elkészüljön az új múzeum terve, és addig is, a fűtetlen épületben nyaranta időszaki kiállításokkal látogatható legyen az épület.
Nem tudom, mi motiválhatja Lázár Jánost ebben a nyilvánvaló károkozásban. Kell valakinek ez az értékes kőbányai telek és le akarja rombolni az ipari műemléket jelentő Északi Járműjavítót? Tetszelegni a vidéki kijáróember szerepben? Vagy egyszerűen csak ennyire utálja Budapestet?
– fakadt ki a Közlekedési Múzeum volt igazgatója.
Vitézy Dávidnak főpolgármester-jelöltként is az az álláspontja, hogy a Közlekedési Múzeumnak Budapesten a helye. „Az országnak ez a város a közepe, a központi régióban él az ország harmada, és összességében minden távolabbi országrészből is ide a legkönnyebb eljutni” – fogalmazott. Véleményét azzal indokolta, hogy a magyar közlekedéstörténet legfontosabb epizódjai Széchenyitől Barossig, Ganztól az Ikarusig mind a fővároshoz kötődnek.
A magyar közlekedéstörténet finoman szólva sem a debreceni akkumulátorgyárral kezdődik.
Érdekes ellentmondás, hogy míg a Fidesz-kormány azzal az ürüggyel szórta tele a Városligetet drága, modern épületekkel, hogy "Budapestnek múzeumi negyed kell", a Közlekedési Múzeum mellett a Természettudományi Múzeumot is Debrecenbe akarják vinni. Bár újabb hírek szerint lehet, hogy eláll a tervtől a Fidesz.
(Címlapkép: Lázár János építési és közlekedési miniszter beszédet mond a Fidesz-KDNP országjáró fórumának nagykállói állomásán 2024. május 21-én. MTI/Balázs Attila)