A jegybank elvárja a pénzügyi intézményektől, hogy a törlesztési moratóriumban nem érintett ügyfelek számára fizetéskönnyítő megoldásokat dolgozzanak ki – tájékoztatta a Magyar Nemzeti Bank szerdán az MTI-t.
Megjegyezték,
amennyiben egy bank, pénzügyi vállalkozás monitoringrendszere törlesztési problémát azonosít valamelyik ügyfelénél, javasolt közvetlen megkeresése a fizetési terheket csillapító eszközök felajánlásával.
"Ezen eszközök alkalmazása magának a banknak is érdeke, azt a célt is szolgálja, hogy a kihelyezés nagyobb valószínűséggel térüljön meg" - tették hozzá.
Az MNB több megoldási javaslattal is előállt:
- Az adós csökkentett törlesztőrészletet vagy csak kamatot fizet a törlesztés egyidejű átalakításával.
- Hosszabb távú megoldás lehet, ha a pénzügyi intézmény meghosszabbítja a futamidőt, vagy kamatlábat csökkent.
- A pénzintézet lehetőséget biztosíthat az ügyfélnek a fedezet értékesítésére vagy egyes fedezetek cseréjére.
- Szóba jöhet új, az adósságrendezést szolgáló hitel felajánlása is. Ez új szerződéses feltételekkel, például adóstárs bevonásával vagy a régi feltételek egy részének megszüntetésével járhat együtt.
A jegybank arra is felhívta a figyelmet: az ügyfeleknek közérthető tájékoztatást kell nyújtani a rendelkezésükre álló lehetőségekről.
A vezetői körlevél szerint a pénzügyi intézményeknek át kell tekinteniük a hitelezéshez kapcsolódó belső folyamataikat, sztenderdizált megoldásokkal kell felkészülniük a moratóriumban részt nem vevő adósok megnövekedő számú megkeresésére.
Az MNB erőforrásaik átcsoportosítását és proaktív megoldások kidolgozását javasolta a bankoknak.