Nem kevesebb, mint 55,6 milliárd Ft tűnhet el a médiapiacról, míg a teljes kommunikációs iparág 148,8 milliárd Ft- os visszaeséssel számolhat az idei évben - derül ki a Magyar Reklámszövetség és a Scores Group kutatóintézet által végzett kérdőíves kutatássorozatból.
A kutatás igyekezett kirajzolni, hogy a koronavírus okozta válság milyen hatással volt a kommunikációs szakmára és annak bevételeire, miközben megpróbálta feltárni a piac jövőbeli kilátásait is. Az első, májusi adatfelvétel rövid ideje alatt 386-an töltötték ki a kérdőívet, míg a szeptember elején zárult második adatfelvétel során 359 cégvezető válaszolt a kérdésekre.
Az ügynökségek a legborúlátóbbak
Az iparág üzleti helyzetének romlási esélye továbbra is fennáll, de 23 százalékkal kevesebben, - az előző lekérdezés 76 százaléka helyett - a legutóbbi adatfelvétel alapján mindössze a kitöltők 53 százaléka számol ezzel a forgatókönyvvel. Stagnálásra 25 százalékkal többen gondolnak, javulásra az első etapban rögzített 4 százalékhoz képest 10 százalék lát esélyt. A legelkeserítőbbnek az ügynökségek látják a jövőt.
A piac elhúzódó válságra rendezkedett be
A válaszadók szerint már csak a 2021. második negyedéve utáni időszaktól reméli, hogy teljesítményüket tekintve a tavaly év végi szintre sikerülhet felzárkózniuk. Három éves távlatban hasonlóan látják a helyzetet, mint májusban.
A leggyakoribb válságkezelő megoldások a cégvezetők válaszai alapján továbbra is a kötelező fizetett szabadság kiadása és a munkabér csökkentése, ugyanakkor a vállalatok továbbra sem tekintenek elsődleges eszközként a munkaerő csökkentésére, de 22 százalék már így is élt ezzel a lehetőséggel. Egyébként A munkabér csökkentését eddig 42 százalék alkalmazta alkalmazta. A legkisebb arányban a hirdetői szektorban (11 százalék), a leginkább az ügynökségeknél (54 százalék) történtek ilyen intézkedések.
A kommunikációs szektor a kormánytól várja a segítséget
Emellett Az állami költések szintjének emelését leginkább a médiatulajdonosok (41%) igényelnék.