Miután az emberiség technikai fejlettsége elérte azt a pontot, hogy a kitaposott, legyalult ösvényeknél stabilabb és megbízhatóbb utakra is szert tehetett, rohamos tempóban jelentek meg az úgynevezett műutak.
Ezeket először az ókorban, Mezopotámiában kezdték kiépíteni, de ekkor még nem használtak alapozást. Márpedig alapozni jó. Erre a fontos tényezőre később az etruszkok jöttek rá, így erősen ledöngölt kavicságyra kerültek rá a burkolóelemek, s ekkor fejlődött ki a padka is, ami az út megfelelő támasztását segítette.
Később a római birodalom úthálózata ugyan fejlettebb lett, de a technológián még volt mit csiszolni: a modernizálásra az újkorig kellett várni, amikor is Pierre Trésaguet nyomán főleg a korábbinál jobban víztelenített alappal sokat javult az útépítés minősége, majd ezt fejlesztette tökélyre a brit John Loudon McAdam a makadámutakkal.
Igazi áttörést azonban az aszfalt kifejlesztése hozott, és meglepő lehet, hogy Magyarországon tavaly volt az aszfaltozás 150. évfordulója. S bár különböző összetételben elkészíthető anyagról van szó, mi most kezeljük őket egyként, mert az átlag ember nem szeretne elveszni e csodálatos szakma útvesztőiben.
A téli hónapok után rendszeresen, úgynevezett kátyúkkal szabdalt aszfaltutak jelentős károkat okoznak a rajtuk közlekedni kényszerülő autókban, ám e tág témát most szűkítsük tovább a járdákra. Magyarországon ugyanis a mai napig jelentős mértékben aszfaltozzák a járdákat a könnyen javítható, szorosan lerakott térkövek helyett, a javításokat pedig foltozással oldják meg.
Meg van Pesterzsébet, ahol némelyik utca így néz ki (jelesül az Erdő utca, ahol nemrég a bevetésieknek kellett akciózniuk, de nem a járda minősége miatt):
Az olvasónktól kapott fotókon látszik, hogy sok éve elhanyagolt, balesetveszélyes járdákról van szó, melyek elmondása szerint gyakorlatilag az egész utcát jellemzik. Mint írta, nagyon kényelmetlen rajtuk járni, főleg este, amikor a rossz közvilágítás miatt fel sem lehet készülni az akadályokra.
A XX. kerületi önkormányzatot levélben kerestük meg, melyben aziránt érdeklődtünk, tervezik-e a szakasz felújítását. Amint megkapjuk válaszukat, cikkünket frissítjük.