Miközben nem telik el nap egy-egy bejelentés nélkül arról, hogy mennyi minden érkezett a Kína-Magyarország-légihídon, azért a részletekről nagyon keveset tudni.
S ez azért feltűnő, mert a kormánypropaganda részeként a szállítmányok nagy nyilvánosságot kapnak, a közmédia kamerái rendszerint dokumentálják a repülőgépek érkezését.
Ahogy arról beszámoltunk, pont az egyik MTI fotó mutatta meg, hogy a kormányzat egy 2020-ban kartellezésért megbírságolt céggel üzletel:
Egészségügyi kartellezésért megbírságolt cég hozhatja a kínai maszkokat a magyar kormánynak
Év elején jött a hír, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) lezárta a 2016 óta tartó, "Egészségügyi eszközök energia-megtakarítást célzó beszerzésének támogatása" elnevezésű EU-s pályázathoz kapcsolódó közbeszerzési eljárásokkal kapcsolatos vizsgálatát, és a Medirex Zrt.-t, más orvosi eszközök beszerzésével is foglalkozó céggel együtt kartellezés miatt elmeszelték.
Varga-Damm Andrea például a 2020. április 3-án Pekingből érkezett 6 darab Wizz Air géppel kapcsolatban például azt írta Szijjártó Péter külügyminiszternek, hogy a tárcavezető is tudja, ahogy mindenki,
"négymillió maszk és akár több százezer védőruha egy teherautó csomagterében elfér, így elképzelhetetlen, miért kellett hat repülőgép ahhoz, hogy ilyen mennyiségű eszközt a légitársaság hazahozza."
Ezeket a kérdéseket tette fel:
- Ki rendelte meg a Facebook-bejegyzésében említett Wizz Air gépeket Kína-Magyarország viszonylatban 2020. április 3-i kirepülésre és 2020. április 4-i hazarepülésre?
- Milyen típusú és mennyiségű termék szállítását rendelte meg a megrendelő? Kérem árucikk típusonként és egységárakkal közölni a választ!
- Milyen összeértékben érkeztek az áruk?
- Milyen összegért szállított a Wizz Air? Gépenként, lajstromszám megjelölésével kérem ezt kimutatni!
- Miért nem a Magyar Állam tulajdonában lévő, Kecskeméten és Pápán üzemeltetésben tartott szállítógépeket használták ezekre a szállításokra?
- A veszélyhelyzet kihirdetése óta a Magyar Állam milyen szerződések keretében, milyen szállításokat, milyen összegű ellenszolgáltatást rendelt meg a Wizz Air légitársaságtól?
Válaszként Magyar Levente államtitkár csak megismételte a korábban ismertetett számokat, még csak meg sem kísérelte, hogy érdemben reagáljon a felvetésekre. Azonban azt azonban nem felejtette el, hogy felrója a politikusnak, hogy nem támogatta az Orbán-kormány időkorlát nélküli rendeleti kormányzását.
Demeter Márta szintén azt vetette fel Szijjártó Péternél, hogy a kormány a Wizz Air diszkont légitársaságot választja annak ellenére, hogy a magyar állam tulajdonában több Airbus és Falcon repülőgép is van, melyek egy veszélyhelyzetben számos szállítási feladatot el tudnak látni.
Az LMP-s képviselő arra volt kíváncsi, hogy
- milyen szerződés alapján szállítja a Wizz Air diszkont légitársaság Kínából Budapestre a magyar kormány által megrendelt egészségügyi eszközöket, védőfelszereléseket?
- Mennyit fizet a magyar állam a Wizz Air diszkont légitársaságnak utanként?
- Mennyibe került eddig összesen az egészségügyi eszközök, védőfelszerelések a Wizz Air diszkont légitársasággal történő szállítása?
Magyar Levente államtitkár ezekre a konkrét kérdésekre sem válaszolt. Úgy gondolta, ennyi tájékoztatás elegendő egy demokratikus jogállamban:
"a magyar kormány mindent megtesz azért, hogy a védőfelszelések a lehető legnagyobb mennyiségben és a lehető leggyorsabban beérkezzenek Magyarországra, ez mindannyiunk közös érdeke. A Wizz Air ebben a folyamatban az egyik fontos partnerünk. A magyar emberek érdekében végzett munkánk során számítunk Képviselő Asszony támogatására is".