Két év múlva kerékpárúton tekerhetünk a Balatonra?

Évtizedes adósságot törleszthetünk: van esély rá, hogy hamarosan sikerül megvalósítani egy évtizedes álmot.

A kerékpározásért felelős kormánybiztos szerint két éven belül megépül a Balaton-Velencei-tó-Budapest közötti, és a Rajka-Budapest közötti Duna-menti kerékpárút nagy része, valamint átépítik a Balaton körüli bicikliutat is - írja az Index.

A napokban jelent meg a Magyar Közlönyben az a jogszabály, ami szerint 2018-ban és 2019-ben tízmilliárd forintot költenek több száz kilométernyi bicikliút megépítésére. 

Idén egymilliárd forint van a bicikliutak tervezésére. A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. egy keretközbeszerzést írt ki, ami meglehetősen elhúzódott, de mostanra már a 27 külön szakasz egyenkénti tervezésére is megvannak a győztesek. A szerződéseket még nyáron aláírják, 60 napja lesz a tervezőknek az engedélyes tervek elkészítésére - mondta Révész Máriusz kormánybiztos a portálnak.

A 27 szakaszt főleg a Balaton körüli, a Duna melletti (Rajka és Budapest közötti EuroVelo 6), valamint a Budapest-Velencei-tó-Balaton közötti kerékpárút alkotja. Ezek a kiemelt projektek. Ezen kívül megtervezik a Tarcal-Tokaj-Bodrogkeresztúr és a Tokaj-Tiszabecs szakaszt is.

Révész szerint idén meglesznek a kerékpárutak engedélyes tervei, és reméli, hogy még idén elindíthatják a kivitelezésekre is a közbeszerzési eljárásokat. Ha minden jól megy, 2018-ban a 27 szakasz döntő többsége megépül, 2019-re pedig az összes tervezett kerékpárutat megépítik.

Ennek egyik biztosítéka, hogy a 2018-as költségvetésben 11 milliárd forint van erre elkülönítve, amihez 5 milliárd forintnyi uniós támogatást is hozzátehetnek. (Sőt, Révész szerint ezek mellett több milliárd forintnyi egyéb uniós forrás van még, elsősorban munkába járást segítő, önkormányzati kerékpárút építésre is.)

A másik kérdéses szakasz a Budapest és Velencei-tó közötti, ami a mostani tervek szerint az egyenes összekötés helyett tesz egy több mint tíz kilométeres kerülőt Etyek felé, hogy a dimbes-dombos vidéken jól leizzassza majd a bringásokat. A pluszkanyar szükségességéről is megkérdezték Révész Máriuszt, aki a következőket mondta: mindig vita van arról, hogy egy kerékpárutat a legrövidebb és leggyorsabb, vagy a leglátványosabb úton vezessenek. Etyeknél a látványosság döntött.