Így kérheti hiteltörlesztésének folytatását az egyes bankoknál

pénz

Olvasóink közül számosan jelezték, nem kívánnak újabb kamatot magukra venni a hiteltörlesztési moratórium alatt, hanem folytatnák annak fizetését. Hogy minél pontosabb képet kaphassanak, megkerestük a Bank360 pénzügyi szakportálnál dolgozó kollégákat, akik készséggel állították össze az egyes hitelintézetek kondícióit.

Mint arról beszámoltunk, aki él a hitel visszafizetésének halasztásával, annak a későbbiekben sem nőhet a törlesztőrészlete, de a moratórium idejére jutó kamatot vissza kell fizetni. Ez pedig – a tőketartozás nagyságától függően – akár több hónappal, sőt évvel is megnövelheti a futamidőt.

Nem lehet újabb kamatot felszámítani a törlesztési moratórium idejére jutó kamatra

Megjelentek a fizetési moratórium idejére eső kamat törlesztésének szabályai a Magyar Közlöny keddi számában. A rendelkezés szó szerint így szól: (1) A tőketartozást sem a fizetési moratórium ideje alatt, sem a fizetési moratórium lejártát követően nem lehet a fizetési moratórium ideje alatt nem teljesített kamat összegével megnövelni.

Több tízezer lakossági ügyfél kérte már a hiteltörlesztés folytatását, a bankok erre több csatornán is lehetőséget adnak – derül ki a Bank360.hu gyűjtéséből, mely egybevág azzal, hogy múlt hét csütörtökig az OTP-nek, a K&H-nak és a CIB-nek összesen „csaknem százezer ügyfele jelezte, hogy továbbra is törleszteni kívánja hiteleit”. Sőt, a Bank360 felméréséből az derül ki, a hitelszerződéssel rendelkezők fele folytatná a törlesztést.

Az adósok fele tovább törlesztene

A hitelszerződéssel rendelkezők 49%-a nem élne a törlesztési moratórium lehetőségével - derül ki a Bank360.hu online felméréséből. A szakportál 1250 érintett megkérdezésével folytatott online kutatást, amelyből azt is megállapították, hogy ez az MNB előrejelzése alapján várhatóan 25 milliárd forintos profitkiesést jelent a pénzügyi szektornak.

A szakportál összehasonlításából kiderül: a legtöbb bank valamilyen online és/vagy telefonos csatornán várja azon lakossági ügyfelek jelentkezését, akik nem élnének a moratóriummal és tovább fizetnék a hitelüket. Aki egyelőre még nem tudja, hol jelezheti, ha tovább fizetné a törlesztőrészleteit a moratórium ellenére, a Bank360 által összeállított táblázatból tájékozódhat:

Bank360.hu

Mi több, a szakportál által készített kalkulátor segítségével nemcsak kiszámíthatjuk, mekkora kamat halmozódik fel a moratórium alatt, de akik úgy döntenek, tovább fizetnének, a kalkulátoron keresztül néhány kattintással jelezhetik törlesztési szándékukat a bank felé.

A portál arról is tájékoztat, mire van szükség, hogy az ügyfelek azonosíthassák magukat.

Mint írják, a netbankon keresztül leadott nyilatkozatok esetében az ügyfelek eleve azonosítva vannak, és a telefonos ügyintézés során is azonosítják az ügyfeleket adataik alapján. Bankfiókban személyes okmányokra, illetve a hitelszerződés adataira van szükség.

A Takarékbank arról tájékoztatta a portált: magánszemély esetén az adós neve, születési helye és ideje, valamint a kölcsön típusa, lejárta és ügyletazonosítója szükséges a nyilatkozathoz, amelynek sablonját le lehet tölteni a bank honlapjáról. A K&H Bank az azonosítással kapcsolatban azt kérte, hogy az ügyfelek lehetőség szerint a hitelük azonosító számát tüntessék fel, amennyiben üzenetet írnak.