Ellenzékiek felakasztása volt a téma a belarusz állami tévé egyik műsorában, amiben egy magyar cég is hirdet

belarusz
Fotó: Belarus in Sweden/Twitter

Ahogyan arról tegnap beszámoltunk, felakasztva találtak rá egy fehérorosz aktivistára Kijev egyik parkjában, nem messze a lakóhelyétől. Vitalij Sisav - akinek eltűnését hétfőn közölték - egy Kijevben bejegyzett nonprofit szervezet, az Ukrajnai Fehérorosz Ház vezetője volt, amely aktívan segítette a fehérorosz hatóságok által üldözött ellenzékieket.

Ukrajnában gyanús körülmények között hunyt el egy belarusz ellenzéki

Felakasztva találtak rá egy fehérorosz aktivistára Kijev egyik parkjában, nem messze a lakóhelyétől - jelentette be az ukrán rendőrség kedden. Vitalij Sisav - akinek eltűnését hétfőn közölték - egy Kijevben bejegyzett nonprofit szervezet, az Ukrajnai Fehérorosz Ház vezetője volt, amely aktívan segítette a fehérorosz hatóságok által üldözött ellenzékieket.

Az Index mai cikkében a Libereco német–svájci jogvédő szervezet friss jelentését szemlézte, amely rámutatott, hogy

a belarusz állami televízióban leadott reklámok csaknem kétharmadát nyugati nagyvállalatok hirdetései teszik ki, miközben a csatornákból ömlik az állami propaganda.

A több mint tíz éve a belarusz emberi jogokkal foglalkozó szervezet egy hétig vizsgálta három állami televíziócsatornában, a Belarusz 1-ben (Беларусь 1), az ONT-ben (ОНТ) és az SZTV-ben (СТВ) főműsoridőben leadott reklámokat. 

A jogvédő csoport szerint

a 847 reklám közel kétharmadát, 63 százalékát nyugati cégek reklámjai tették ki, amelyeket az állami híradó és politikai programok előtt, közben és után adják le. 

A maradék 25 százalék belorusz hirdetés, a többi 12 pedig orosz, indiai és török termékek reklámja volt. 

A nyugati cégek közül az amerikaiak adják a legtöbb reklámpénzt „az állami propaganda szponzorálására”. A hirdetések számát tekintve a háztartási cikkeket áruló Procter & Gamble végzett az első helyen, de a Coca-Cola és a Colgate-Palmolive is kapott rendesen reklámidőt.

Fontos megemlíteni, hogy a dán Carlsberg, a francia L’Oréal és Sanofi mellett 

a magyar Richter Gedeon reklámjai is futnak a belarusz állami tévécsatornákon.

Ami azonban igazán megdöbbentő, hogy a német–svájci szervezett által vizsgált Fővárosi televízióban, az SZTV-ben

egy bizonyos Grigorij Azarjonok - Lukasenka elnyomó rezsimjének megmondóembereként - politikai műsorában uszít, gyűlölködik, méghozzá olyan szinten, hogy a kijevi parkban felakasztva megtalált Sisov kapcsán külön szegmenst szánt annak, amelyben az ellenzékiek felakasztását sürgeti.

Nos, jól látható, hogy az immáron 11. éve masszívan idegenellenes, a társadalmat totálisan megosztó, agresszív gyűlöletpolitikát folytató, az aktuálisan kijelölt ellenség ellen a legaljasabb göebbelsi propagandát csúcsra járató Orbán-kormány egyre meredekebb húzásokkal áll elő, ha hatalmát féltve érzi.

Emlékezetes, az évi 100 milliárd forintnyi közpénzt elégető köztévén, szerepéből (meg úgy gyakorlatilag emberi mivoltából) teljesen kivetkőzve Bende Balázs a legdurvább fideszes szöveget nyomta le egy időben. A neve egyébként onnan is ismerős lehet, hogy ő volt az, aki egy 2019-es, az európai parlamenti választási kampány idején készült, később kiszivárgott hangfelvételen arról beszélt kollégáinak, hogy a közmédia a fideszes narratívát támogatja, ennek megfelelően kell a közmédiás anyagokat elkészíteni, aki pedig nem áll be ebbe a sorba, annak nincs helye a csatornánál.

Aztán ott van a NER-elithez tartozó két ismert szereplő, a dollármilliomos Mészáros Lőrinc és Vaszily Miklós által gründolt PestiTV, ahol Jeszenszky Zsolt Politikai Hobbista című műsorában a hatalom fenekéből kikandikálva nagyon hasonló "kemény megmondásokkal" rukkol elő estéről estére, mint az említett Grigorij Azarjonon Fehéroroszországban - igaz, egyelőre nyílt erőszakra való buzdítás nélkül.

Kérdés azonban, vajon mikor jut el ebbe a mélységbe a kormánypárti médiahadsereg, még nagyobb, hogy hagyjuk-e nekik.