Holnap átlépi az 500 forintos lélektani határt a benzin ára, a kormány mégsem tervez beavatkozni

benzinár
Fotó: Alfahír

Mint arról beszámoltunk, nemrégiben nyílt levelet írt Dudás Róbert, a Jobbik alelnöke a rekordmagas üzemanyagárak kapcsán Orbán Viktor miniszterelnöknek, amiben kiemelte, egyedül a kormánynak van lehetősége megfékezni azt.

Dudás Róbert nyílt levélben kérte Orbántól, azonnal intézkedjen a kormány a rekordmagas benzinár miatt

Nyílt levelet írt Dudás Róbert, a Jobbik alelnöke a rekordmagas üzemanyagárak kapcsán Orbán Viktor miniszterelnöknek, amiben kiemelte, egyedül a kormánynak van lehetősége megfékezni azt. Emlékeztetett, Horvátország kormánya megtette a szükséges első lépéseket, befagyasztotta az üzemanyagok árát, mert a nemzeti gazdaság, az élelmiszerárak növekedésének féken tartása ezt követelte meg.

Tegnap az Országgyűlésben az azonnali kérdések órájában ismét Orbánt kérdezte a jobbikos politikus. Felidézte, három hét alatt hatszor emelkedett az üzemanyag ára, és további emelkedés van kilátásban. A jelenlegi rekordmagasak üzemanyagárak miatt ezek befagyasztását és a jövedéki adó csökkentését, illetve az emberek segítését kérte.

A miniszterelnöknek címzett kérdése így szólt: „Hajlandó-e a kormány befagyasztani az árakat, segíteni a munkavállalókat a munkába járás költségeinek csökkentésével, és hajlandó-e a jövedéki adót drasztikusan csökkenteni?”

Orbán Viktor válaszában közölte,

itthon egy olyan árképzési rendszer van itthon, hogy magasabb benzinárnál csökken a jövedéki adó, ami már meg is történt, ám ez csak átmenetileg nyújt megoldást.

Kifejtette, az árbefagyasztást veszélyes lépésnek tartja, mert szerinte onnan nagyon nehéz visszajönni és lehet, hogy több kárt okoz, mint amennyi hasznot hajt.

Mindezek ellenére

nem zárta ki a lehetőségét annak, hogy végül árbefagyasztásra lesz szükség.

A miniszterelnök arról is beszélt, hogy folyamatosan vizsgálják a helyzetet, ugyanakkor szerinte bérfejlesztéssel kiiktatható lehet a magas benzinár okozta nehézség.

Orbán Viktor szavai egyvalamiről bizonyosan árulkodnak: jelesül, hogy habár tudnak a problémáról, valamiért egyelőre nem terveznek állami beavatkozást, kivárnak, ami érthetetlen annak tudatában, hogy egyrészt szerdától a 95-ös benzin literenkénti átlagára 5 forinttal fog nőni, így átlépve az 500 forintos lélektani határt (a gázolaj literéért már így is 512 forintot kell fizetni), másrészt nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy az autósok meglehetősen erős érdekérvényesítő erővel bírnak, ráadásul egyre dühösebbek.

A hvg.hu témában írt keddi nagy összeállításában két fontos táblázat található, amelyek arról szólnak, hogy bizonyos ország lakosainak mekkora terhet jelent az üzemanyagok megvásárlása. Ezekből kiolvasható, hogy hány liter 95-ös benzint, illetve dízelt tudnak venni egyes országokban egy éves nettó fizetésből. A lap az Eurostat 2020-as áradatait vette figyelembe, egész pontosan egy egyedül élő, gyerek nélküli személy nettó jövedelmét.

Mint kiderült, ezen számítás alapján Luxemburgban lehet egy évben a legtöbb benzint venni az átlagfizetésből, mégpedig 28 245 litert, 

hazánk azonban a 22. lett, Magyarországon az euróban számolt átlagfizetésből 6971 liter benzint tudunk egy évben megvenni.

A dízel tekintetében még rosszabb helyzetbe került az átlag magyar fogyasztó a 6 763-as eredménnyel:

Utánunk csak Horvátországban és Bulgáriában tudnak egyéves fizetésből kevesebb gázolajat vásárolni.

A lap megjegyzi, az élen ismét Luxemburgot találjuk, ők évente közel 30 ezer liter dízelt tudnának a tankba tölteni. de az olaszok is több mint kétszer annyit, mint mi.

A Jobbik Stop benzináremelés! címmel petíciót indított

A Jobbik a napokban Stop benzináremelés! címmel petíciót indított, a magyar néppárt azt követeli, hogy a jelenlegi rendkívüli helyzetben engedje el a kormány az üzemanyag jövedéki adóját.

A benzin ára is 500 forint fölé nő, Jakab szerint a kormánynak azonnal lépnie kell

Szerdától a 95-ös benzin átlagára literenként 5 forinttal, 501 forintra emelkedik, a lélektani határt már korábban megugró gázolajé viszont változatlanul 512 forint marad a hét közepén - írja a holtankoljak.hu alapján az Mfor. Az említett átlagárakból adódóan a benzin már 80, míg a gázolaj 66 százalékkal kerül majd többe, mint másfél évvel ezelőtt: ez pedig több ezer forintnyi differenciát jelent egy-egy teletankoláskor.

Mint azt korábban lapunk is kiszámolta, az ötszáz forintos benzinárban nagyjából 230 forint az adó, azaz a magyar költségvetés tiszta bevétele.

Ha 500 forint egy liter benzin, abból 230 forint az adó

Történelmi magasságokban járnak az üzemanyagárak, a kormánynak pedig hatalmas mozgástér áll rendelkezésére ahhoz, hogy csökkentse a lakosság terheit - erre utaló magatartást azonban egyelőre nem láthatunk. Péntektől újabb drágulás sújtja az autósokat, átlagosan egy liter benzinért 482, míg a gázolaj literjéért 493 forintot kell majd kifizetni a kutakon.

A jövedéki adó csökkentése vagy épp elengedése csak egy a lehetséges lépések közül. A kormányzat valóban tett olyan gesztust, hogy 50 dolláros hordónkénti ár felett benzin esetében 5, gázolaj esetében 10 forinttal kevesebb jövedéki adót szed be az autójukat tankolóktól, de amikor hetente kétszer, szerdán és pénteken is ennyivel növekszik az ár, akkor ez bizony édeskevés.

Szakértő cáfolja Gulyás Gergely kijelentését, miszerint hazánkban a legolcsóbb a benzin

Gulyás Gergely a tegnapi kormányinfón arról beszélt, hogy a kormány a változó üzemanyagárat, ami egyébként az uniós országok között az egyik legalacsonyabb, folyamatosan figyelemmel kíséri. A GKI vezérigazgatója szerint azonban ez nem igaz, az Európai Unió 27 tagállama közül a benzin ára a hetedik, a gázolajé pedig a tizennegyedik legolcsóbb Magyarországon - nyilatkozta Molnár László az ATV-nek.