A külgazdasági és külügyminiszter a közmédiának nyilatkozva úgy fogalmazott:
az EU-nak kifejezetten rossz hír, hogy egy általános világkereskedelmi háború kirobbanását megelőző időszakban vagyunk, egy ilyen esetleges háború ugyanis jelentős mértékben tovább csökkenti majd az unió versenyképességét.
Kína maga mellé állítaná az Európai Uniót
A kínaiak igyekeznek nyomást gyakorolni az Európai Unió döntéshozóira, hogy együtt lépjenek fel az Egyesült Államok ellen. Donald Trump amerikai elnök június 15-én jelentette be, hogy az Egyesült Államok 25 százalékos vámot vet ki összesen 50 milliárd dollár értékű Kínából importált csúcstechnológiás termékre július 6-tól. A válaszlépéssel a kínaiak sem maradtak adósak, és ők meg amerikai importtermékekre vetettek ki vámot, miközben az Európai Uniót is a maguk oldalára állítanák egy Amerika-ellenes szövetség részeként. A Kína és az Egyesült Államok között kibontakozó kereskedelmi háborúról ITT olvashatnak többet.Az EU-nak az az érdeke, hogy a világkereskedelem szabad, tisztességes legyen és a lehető legkevesebb korlátozó intézkedés állja útját a kereskedelmi, befektetési, gazdasági kapcsolatoknak
- mondta a politikus.
Szerinte ezért amikor a közép-európai országok egy nyílt, szabad, akadálymentes együttműködést építenek fel Kínával, akkor nemcsak Kína-Közép-Európa, hanem Kína-Európa viszonylatban is segítik az európai versenyképesség dinamikus bővítését.
A kétoldalú kapcsolatokról Szijjártó Péter kifejtette: a térségből a magyar export a legjelentősebb kínai irányba, Magyarországon vannak a legjelentősebb kínai beruházások, ugyanakkor a pénzügyi együttműködés további fokozására is hangsúlyt helyeznek, hogy minél több kínai forrást tudjanak bevonni a magyar gazdaság fejlesztésébe.
Ennek megfelelően a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) és a Bank of China szombaton aláírt egy megállapodást, amelyben elkezdik előkészíteni az MFB megjelenését a kínai kötvénypiacon újabb források bevonása érdekében - közölte.
A tárcavezető megerősítette: a Közép-Európa és Kína közötti együttműködés zászlóshajója az infrastruktúra-fejlesztés területén egyértelműen – az egyébként a megtérülése szempontjából vitatott - Budapest-Belgrád vasútvonal modernizációja, hiszen ez kínálja majd a kínai áruk leggyorsabb eljutási lehetőségét a „tengeri Selyemútról” Nyugat-Európába. A beruházás végét 2023-ra várják, tekintettel arra, hogy idén megkötik a szerződést a győztes kivitelezővel - tette hozzá Szijjártó Péter.