Múlt héten járta be a sajtót a hír: a The World Hot Sauce Awards nevű versenyen, ahol tizennégy országból 109 gyártó indult 284 termékkel, 49 kategóriában, a Chili Hungaria manufaktúra Spirit of Attila terméke a Hot sauce/Hot csoportban a világ legjobbja lett.
A hír meglepő, és örömteli, mi pedig kíváncsiak voltunk, hol is készül az immár világhírű szósz. Kabára indultunk, itt él ugyanis Diczkó László és felesége, akik immár négy éve viszik kétszemélyes családi vállalkozásukat.
Érdeklődésből egzisztencia
Diczkó László vidáman, szívélyesen fogad minket, büszkén mutatja be immár hétezer tőből álló ültetvényét, melyhez egyelőre csak saját telke áll rendelkezésre.
Nem magát a paprikát, hanem a feldolgozott termékeket értékesítik: jelenleg mintegy 30 féle termékkel vannak jelen a piacon. A kínálatban találhatók szószok, fűszerolajok, fűszerkeverékek, szárított termékek és még chilis édességek is.
Diczkó László 2010-ben kezdett el foglalkozni a témával: érdeklődését a jamaicai sárga chili keltette fel, a dologból később - mondhatni - szerelem lett. Az interneten keresztül külföldről rendelt vetőmagokat, 2011-ben pedig már bele is fogott a termesztésbe. Mint mondja, a mai napig minden évben lehetőség szerint onnan rendeli a különféle magokat, ahol azok őshonosak, leginkább az Egyesült Államokból. Az általa termesztett paprikák magjáról nem szeret ültetni, így ugyanis nem volna biztosított, hogy a növény az eredeti genetikával rendelkezzen, a minőség pedig nála első számú követelmény.
A család már az első évben meglátta a lehetőséget a chilitermesztésben, a feldolgozott termékeket már akkor is értékesíteni tudta. A hobbiból hivatás lett: létrehozták a Magyar Virtus termékcsaládot, néhány évvel később pedig már a gépésztechnikus Diczkó László, és az élelmiszeripari mérnökként dolgozó felesége is otthagyta korábbi munkahelyét, és onnantól fogva minden idejüket családi vállalkozásuknak szentelték.
Megérte a váltás: termékcsaládjuk 2013-ban a Hajdú-Bihar megyei minőségi termékdíjat, 2014-ben pedig a kitüntetett minőségi termékdíjat nyerte el. Diczkó eleinte számított a vendéglők érdeklődésére, ám a magyar vendéglátóhelyek közül mindössze néhány vásárolja a minőségi termékeket. Szerencsére ez nem okoz problémát: a viszonteladók révén a vásárlók elkapkodják azokat, a házaspár pedig személyesen is megjelenik számos rendezvényen, ahol vásárolhatunk a szószokból és fűszerekből.
"Szeretek mindenkit, éljen Magyarország!"
Természetesen arra is kíváncsiak voltunk, hogy élte meg a család a hatalmas sikert, mikor is a Spirit of Attila nevű chiliszószuk kategóriájában a világ legjobbja lett. Diczkó László boldogan meséli: mikor meglátta, hogy létezik ilyen verseny, egy pillanatig sem gondolkodott, rögtön nevezett. A szószt tetszetős díszdobozban küldte el az amerikai főszervezőknek, akik látva a terméket és annak szép csomagolását, rögtön azt javasolták, hogy a marketing kategóriában induljanak el. Diczkóék természetesen megfogadták a tanácsot, így némiképp csalódottan vették tudomásul, hogy a marketing kategória eredményhirdetése során, amit az interneten követtek, meg sem említették a Spirit of Attilát. Annál nagyobb volt a meglepetés és az öröm, mikor később a Hot sauce/Hot csoportban kihirdették a világ legjobbjának.
A Chili Hungária Manufaktúra honlapján ezt követően az alábbi poszt jelent meg:
"Kedves Barátaim!
Nem is tudom hogyan kezdjem! A Spirit of Attila szószunk 2015-ben A "The World Hot Sauce Awards"-on Hot sauce/Hot kategóriában világbajnok lett!
Öt perces a hír, ezért nem tudok érzelmek nélkül írni! Óriási siker ez nekünk, a Magyar Kézműves élelmiszernek és egyáltalán hazánknak, Magyarországnak!
Köszönöm azoknak akik segítettek, biztattak minket amikor nehezebb időszakban voltunk! Köszönöm családomnak, Enikőnek, Lackónak és Csengének!
Szeretek mindenkit!!!!
Éljen Magyarország!!!!!!!"
A hatalmas siker híre másnapra bejárta a sajtót, az érdeklődés pedig akkora lett, hogy a díjnyertes szószt azonnal elkapkodták. Japánból például rögtön tetemes mennyiséget szerettek volna belőle rendelni, a kizárólag a minőséget szem előtt tartó családi manufaktúra ezt az igényt nem tudta és nem is akarta ilyen feltételek mellett teljesíteni. Sajnos a miénket sem: a helyszínen legszívesebben rögvest vagy öt üveggel vásároltunk volna belőle, ám csalódottan vettük tudomásul, hogy az egész országban mindössze kettővel maradt belőle, annak pedig a mi gyomrunknál sokkal fontosabb helye van.
Soványnak semmiképp sem nevezhető vigaszból pedig rögtön kettő is akad: Diczkó László megajándékozott minket a szintén remek 424 nevű szószával, mely névadójához méltóan maradandó élményt nyújt. Diczkó László szerint vége azoknak a trendeknek, hogy egy szósz akkor a legjobb, ha csak nagyon csíp, a hangsúly az ízélményen van. Az a szósz, ami elsőre leégeti az ember szerveit, pocsék. Egy amerikai zsűritag szerint "a csípősség azért szükséges, hogy emlékezzünk a többi jó ízre". A 424 esetében hosszas kísérletezés eredményeképp ez úgy néz ki, hogy először csak az édes, később a füstös, majd a csípős ízt érezzük meg. (A termesztő szavaiban egy pillanatig sem kételkedtünk, ám csak nem bírtuk ki, hogy hazafelé tartva az autóban ne teszteljük le. Az eredmény minden várakozásunkat felülmúlta, a félliteres tartalék ásványvízkészletünk pedig pillanatok alatt elfogyott.) Emellett pedig annak is örülünk, hogy a Spirit of Attila augusztus második felében újra kapható lesz, garantáltan a megszokott minőségben - nem is kérdés, hogy vásárolunk-e belőle.
Mit hozhat a jövő?
Diczkó László szerint a 2010-es évek elején sokszor a "kézműves" hívószó is elegendő volt a sikerhez, ez mára azonban elkopott. A kulcs a befektetett munka, ami véleménye szerint mindig megtérül. Esetükben pedig erre biztosan nem lehet panasz: gyakorlatilag hétfő reggeltől vasárnap estig csak az ültetvényükkel és a paprikák feldolgozásával foglalkoznak. Véleménye szerint az élelmiszer bizalmi termék: a vásárlók elismerését nemcsak kivívni kell, hanem megtartani is. A piac pedig érzékeny, folyamatos innovációra, tanulásra, fejlődésre van szükség, ennek híján az ember elbukik; középút, azaz stagnálás nincs. Maximálisan egyetértünk: úgy gondoljuk, a "kiváló magyar termék mindig jobb, mint, a külföldi"-megközelítés semmi esetre sem legitim, sokkal fontosabb, hogy a "magyar termék"-címke mellé minőség is társuljon. A kabai manufaktúrában ez egyértelműben megvan, bár akadnak nehézségeik is. Sajnos nagyon kevés pályázatban van lehetőség viszonylag kis mértékű támogatást, magas támogatási intenzitással pályázni. Emiatt a vállalkozás "természetes úton" fejlődik, a bevétel kerül visszainvesztálásra, jellemzően eszközbeszerzés céljára. Ez egy lassú, ám minden elemében alátámasztott, ezért stabil fejlődés. Új ötletekből sincs hiány, hamarosan piacra lépnek egy újabb termékkel, ez azonban annyira titkos, hogy egyelőre mi sem tudhattunk meg róla részleteket. Az új termékek létrehozásának metódusáról azonban igen: az ötlet mindig fejben születik meg, majd úgy kezdik meg a főzést, hogy grammra pontosan feljegyzik a hozzáadott élelmiszerek mennyiségét, amit addig módosítgatnak, míg létre nem jön a tökéletes végeredmény.
A manufaktúra alapelve, hogy soha nem szeretnének iparossá válni, mindig nagy odafigyeléssel, a minőséget szem előtt tartva készítik el termékeiket, melyeket kisebb kiszerelésben is piacra dobnak, hogy azok a magyar emberek is meg tudják fizetni őket, akiknek vékonyabb a pénztárcájuk. Diczkó Lászlót a világbajnoki cím sem sarkallta arra, hogy árat emeljen: ahogy ő fogalmazott, "ez egy átlátszó pofátlanság volna". Búcsúzóul elmondta: semmi mást nem akar, csak tisztességes munkából, tisztességesen megélni. Egyetértettünk vele, azt pedig már csak mi tesszük hozzá: ha ehhez világszínvonalú teljesítmény is társul, akkor egyrészt megemeljük a nem létező kalapunkat, másrészt pedig felhívjuk a figyelmet: a példa adott; követendő lehet mindenki számára.
Diczkóék jelenleg szabadföldi és fóliasátras termesztést folytatnak. A cél, hogy a jelenlegi három sátrat kibővítsék az egész területre, hiszen a fólia alatt nagyobb, erősebb, jobb termést lehet elérni. A teljesség igénye nélkül: a jól ismert habanero, dorset naga, naga jolokia, jamaican red, jalapeño, vagy épp a világ legerősebb paprikái, mint a trinidad scorpion és a carolina reaper nevű hibridek. És persze itt van a díjnyertes Spirit of Attila, amely kizárólag szellem chiliből és dorset nagából készül. A szószok egy részének nagyon fontos összetevője a paradicsom, Diczóék itt sem engedtek a minőségből: a többnyire Olaszországból hozott magokkal - mint például a san marzano, az ökörszív, vagy épp a tigriscsíkos - biztos alapra készülhetnek a termékek.
A termékskála folyamatosan bővül, változik, hiszen - ahogy írtuk is - folyamatosan kísérleteznek, újítanak. A mintegy 7000 tő paprikából készülő szószok 40, 100, illetve 120 ml-s üvegekbe kerülnek. Többnyire szószokat, köztük zöld és sárga chiliből készülteket, de találhatunk chilis édességeket, fűszerkeverékeket, szárított egész terméket, illetve chili alapú fűszerolajt.
Honlap: www.chilihungaria.hu