Egy, a BMC Psychology folyóiratban tavaly novemberben megjelent tanulmány szerint azok az emberek, akik megszállottan figyelik a gazdagok és hírességek életét, alacsonyabb pontszámú eredményt érnek el a kognitív teszteken – hívta fel a figyelmet a Qubit.
A tanulmány szerzői Zsila Ágnes, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Pszichológiai Intézetének munkatársa, Demetrovics Zsolt, az ELTE Klinikai Pszichológia és Addiktológia Tanszékének vezetője, valamint a kóros celebmániát elsőként definiáló amerikai pszichológus, Lynn E. McCutcheon.
A kutatás adatfelvételében 1763 felnőtt magyar ember vett részt 2020-ban.
A cikk szerint azt találták, hogy a hírességek iránti megszállottság magasabb szintje együtt járt az elért tesztpontszámok csökkenésével, és ez a tendencia még akkor is fennállt, ha figyelembe vették az iskolázottság, a jövedelem vagy a lakhely szerinti demográfiai jellemzőket.
Magyarán minél erősebben rajongónak bizonyult valaki a celebskálán, annál halványabban teljesített az intelligenciatesztekben.
Feltételezhető, hogy a magasabb intelligenciájú emberek rajongása kisebb valószínűséggel éri el az extrém szintet, egyebek mellett azért, mert sokkal inkább képesek felismerni és megkülönböztetni a híresség valódi személyiségét a celebséget éltető marketingstratégiától.