Bill de Blasio polgármesternek a párizsi klímacsúcshoz időzített bejelentése szerint a következő tíz évben kétezer járművet cserél le a város, így New York autóflottája lesz a "legtisztább" az államokban, sőt talán az egész világon – írta az MTI.
Az elgondolás tökéletesen bemutatja a szektorális és a rendszerszintű gondolkodás közti különbséget. Hiszen de Blasio csak a kibocsátási oldalra összpontosít, nem pedig a teljes mechanizmusra, illetve ezzel nem csökken természeti erőforrásaink felhasználásának mértéke sem. Az már csak hab a tortán, hogy az elektromos autókkal csak számos újabb problémát generálnak, gondoljunk itt például az akkumulátorokra.
Egyébként, az ígéret szerint a NYC Clean Feet nevű programmal 2025-ig felére csökkenthetik a kommunális járműflotta károsanyag-kibocsátását, 2035-ig pedig 80 százalékkal mérsékelhetik azt. Az átállással évente 9,4 millió literrel csökken az üzemanyag-felhasználás.
New York több mint 11 ezer limuzinnal és motorral rendelkezik, ezek felét a rendőrség és a tűzoltóság használja - számukra egyelőre az elektromos autók nem alkalmasak.
A The New York Times napilap szerdai száma szerint a gépkocsipark cseréjéhez a következő tíz évben 50-80 millió dolláros befektetésre van szükség, hogy töltőállomásokat is kialakítsanak a járművek számára.
"Az ország - és talán a világ - legnagyobb elektromos autóflottájának kialakításával New York ismét jó példával jár elöl" - vélekedett Blasio.
A polgármester áprilisban már bemutatott egy tervet, amely 2050-ig 80 százalékkal csökkentené New York károsanyag-kibocsátásának mértékét a 2005-ös adatokhoz képest.
De Blasio megállapította ugyan, hogy a városok diktálják a klímaváltozás elleni harc iramát, azonban ez az energiapazarlás miatt inkább csak lassítja azt a bizonyos „iramot”.