Mit gondolsz, miben fog különbözni az idei fesztivál az előzőektől?
Átrendeztük a programot, ami azt jelenti, idén kevesebb szekció lesz. Úgy döntöttem például, hogy összevonom a zenés dokumentumfilmeket a többi dokumentumfilmmel. Ezenkívül nagyon örülök neki, hogy az egyik új magyar film, a Liliom ösvény a fesztiválon fog debütálni. Amióta a 2012-es koppenhágai fesztiválon megnéztem Fliegauf Bence Csak a szél című filmjét, érdeklődéssel követem a rendezői munkásságát. Aztán borzasztó büszke vagyok rá, hogy a nyitófilm egy olyan friss és egzotikus alkotás lehet, mint a Tanna; csakúgy, mint a nagyon várt A Bigger Splash című film, amelyet az esemény záró vetítésén láthatnak majd a nézők. Mindkét mozit hihetetlenül jó stáb és lenyűgöző színészek készítették.
Mennyire volt sikeres a tavalyi fesztivál, illetve hogyan lehet a sikerességét mérni?
Ha a teltházas vetítéseket veszed sikernek, akkor azt mondhatom, tavaly jónéhány alkotásra elkelt az összes jegy, például az Ex Machinára vagy a Megmaradt Alice-nek című filmre. Persze nem mindegyik filmnek van rá esélye, hogy teltházat csináljon, de ez rendben is van így, ennek ellenére természetesen az a célom, hogy minél több ember eljöjjön a fesztiválra – ez alapján is válogatom a filmeket. Szeretném közvetíteni azt az élményt, amit nekem okozott, hogy megnéztem ezeket az alkotásokat, emellett azt is jó látni, ha mindegyik film megtalálja a saját közönségét.
Mint programigazgató, sok filmet meg kell nézned a válogatásnál. Milyen tendenciákat látsz általában a filmgyártásban?
Nehéz kérdés ez, hiszen ha általában beszélünk a filmről, mint olyanról, annak nagyon sok szintjét el lehet különíteni. Gondolok itt mondjuk a nagy stúdiók által gyártott blockbusterekre, amelynek megvan a saját változási irányuk, ezzel szemben én főleg független filmeket válogatok a Titanic-ra. Ezekben nincs is olyan sok közös vonás, mint, az iménti példámmal élve, a blockbusterekben. Így aztán elég lehetetlen kérés lenne, hogy konkrét tendenciákat nevezzek meg a filmgyártás egészének tekintetében.
A filmgyűjtés és - válogatás során idén milyen filmfesztiválokon vettél részt?
Mivel főállásban a Titanic-on dolgozom, sajnos korlátai vannak annak, hány fesztiválra tudok elmenni. Októberben eljutottam Londonba, és az ott vetített filmek jó kiindulási pontot szolgáltattak a válogatási folyamathoz. Ott ugyanis olyan alkotásokat láthat az ember, amelyek jelentős fesztiválokat jártak már meg, például a Sundance-t, Cannes-t, Velencét, Torontot és hasonlókat. A Tannát és az A Bigger Splash-t is Londonban láttam, és még jópárat, amelyek az idei fesztiválprogramban szerepelnek.
Milyen szempontok szerint válogattad ki az idei program filmjeit?
Gyakorlatilag egész évben filmeket nézek, és egy megállás nélkül bővülő listát vezetek... Egy filmrajongói élete is tele van szakmai ártalommal!