Ki ne hallott volna a Volkswagen-botrányról?
Mint ismert, a németországi központú, multinacionális autógyár-óriást az Egyesült Államok környezetvédelmi hatósága, az EPA buktatta be, amikor nyilvánosságra hozta, a Volkswagen (VW) olyan szoftvert telepített a dízelüzemű járgányaiba, amelyek segítségével kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szabályok.
A csalás persze megtörtént, és ezt elismerte a VW vezetése is, azonban ez berkeken belül amolyan nyílt titok volt. Ugyanis a szigorodó környezetvédelmi szabályoknak és a vásárlók által igényelt teljesítményfokozásnak nem lehet egyszerre megfelelni,
így marad a hallgatólagos - képzavarral élve - félrenézés.
Ugyanolyan megengedő Angela Merkel, Brüsszel, de még Washington is amikor a gépjárművek kibocsátását nem a forgalomban tesztelik, hanem a méréseket laboratóriumi körülmények között végzik. Azonban, a hosszú évek óta tartó idilli állapotba most csúnyán beleköpött az EPA. A "Népautóba" belerúgni nem szép dolog, egyrészt azt még a német gazdaság is megérzi, másrészt bizonyos üzenetet is hordoz.
Ne felejtsük, arra a vállalatra mérhet ki az amerikai hatóság 18 milliárd(!) dolláros bírságot,
amelynek 600 ezer(!) dolgozója van (köztük 13 ezer Magyarországon), és amely az Audit, a Seatot, a Skodát és a Lamborghinit is ellátja motorral.
Ugyanakkor az Interbrand nevű tanácsadó cég szerint az 50 legismertebb német brand közül az első hat között 4 autómárka található, azaz, ha a VW-botrány kárt tesz a német (autó)ipar jóhírének, ha csökken a hitelesség, az óriási csapást jelentene a német gazdaságnak, és ami elszomorítja Merkelt, az egyenesen sírógörcsöt okoz Európa többségének - még Orbán Viktornak is.
Azonban, a VW-botrány csak felvezetése volt egy másik visszás, azonban a károsanyag-kibocsátásnál is veszélyesebb jelenségre, amit viszont eddig sikerült titkolnia az autóiparnak, és ami valószínűleg ki se szivárgott volna,
ha nem következik be a németek elleni amerikai támadás (ugyanis így is nevezhetjük ezt a gyereket...).
A washingtoni székhelyű Autógyártók Szövetsége (Alliance of Automobile Manufacturers - AAM), valamint annak európai megfelelője (European Automobile Manufacturers' Association - ACEA) tavaly közösen rendeltek egy hatástanulmányt a Michigan-i Egyetem Közlekedés és Kutató Intézetétől, valamint a göteborgi Chalmers Műszaki Egyetemtől, hogy tudományos alapokon is bizonyítást nyerjen az a tény, hogy az Európai Unió és az Egyesült Államok útjain közlekedő autókra vonatkozó szabvány-rendszer között nincs különösebb különbség. A teszten egyébként olyan nagy gyárak vettek részt, mint a Chrysler, a Toyota, a Jaguar, valamint a Land Rover és a Volkswagen(!!!).
Ennek kimondása azért lett volna fontos, mert az EU és az USA közti szabadkereskedelmi egyezmény (TTIP) egyik fontos pillére a (jogszabály)harmonizáció, azaz, hogy ne gátolják a kereskedelmet különböző szabványok, és ami elfogadott a tengerentúlon, az itt is jó legyen (vö.: GMO).
A két egyetemnek az lett volna a feladata, hogy alátámassza, az emberi egészség számára elegendőek az amerikai - kissé megengedőbb - korlátok is.
Nem sikerült, sőt!
Pedig előzetesen nagyon biztosak voltak a dolgukban; az AAM vezetője, Robert Strassburgi úgy nyilatkozott a kutatásról, hogy "ez minden idők legambiciózusabb és legbonyolultabb kutatási erőfeszítése, amit a kereskedelmi csoport valaha is szponzorált". Már csak azért is fontos lett volna a pozitív végkimenet, mert az autóiparágnak fontos a TTIP megkötése, ez becslések szerint egy évi 18 milliárdos biznisz lenne.
A hatástanulmány végül azzal a megállapítással zárult, hogy az amerikai szabványoknak megfelelő gépjárműveknél, frontális (front-side) balesetek esetében, 33 százalékkal nagyobb az esélye, hogy meghalsz, mintha egy EU-s követelményekhez alkalmazkodó kocsiban ülnél. Megállapították azt is, hogy bár pontos mérőszámot nem lehet megállapítani, de az egyértelmű, hogy az amerikai kocsik potenciálisan nagyobb veszélyt jelentenek az emberéletre, mint az európai társaik.
Ez pedig nagyon nem jött jól - mondjuk, senkinek. S mit kell ilyenkor csinálni egy ambiciózus kutatással? El kell titkolni!
Egy ideig sikerült is.
Azonban a Európai Közlekedés Biztonsági Tanács (European Transport Safety Council - ETSC) ügyvezető-igazgatója, Antonio Avenoso, az Independent angol lapnak nyilatkozva kijelentette: ez a kiszivárogtatott tanulmány is azt bizonyítja, hogy az Egyesült Államok által ránk erőltetett szabadkereskedelmi egyezmény konkrét veszélyekkel jár, ezért lenne fontos, hogy a tárgyalások átláthatóak és nyilvánosak legyenek.
Nincsenek véletlenek...