A kezdeményezés lényege, hogy azok is megkezdhessék egyéves hosszú-gyakorlatukat a középiskolákban, akik még ugyan nem abszolváltak, de már csak legfeljebb 10 kreditjük és/vagy egy záróvizsgájuk hiányzik ahhoz.
Ezzel a Jobbik szerint elérhető lenne, hogy ezek a hallgatók ne veszítsenek el egy évet, hanem az egyéves gyakorlatuk alatt pótolják a hiányzó tanegységet vagy záróvizsgát, így a főállású tanítást már ugyanolyan képzettséggel kezdenék meg, mint ahogy a jelenlegi helyzetben teszik.
A Jobbik szerint ugyanis a jelenlegi helyzet mindenki számára előnytelen: a leendő fiatal tanár nem tud továbbhaladni a tanulmányaival, néhány kredit miatt pazarolni kénytelen az államilag támogatott féléveit, és 1 évet csúszik tanulmányaival, gyakorlatilag parkolópályára kerül. De veszít az állam is, hiszen így a pedagógushiánnyal küzdő iskolák utánpótlását késleltetik, mert kitolódik a hallgatók képzési ideje, márpedig a jelenlegi helyzetben minden egyes tanár és minden egyes elvesztegetett év számít.
Farkas Gergely országgyűlési képviselő, a Jobbik Ifjúsági Tagozatának elnöke a közleményben úgy fogalmazott, „a Jobbik, a fiatalok közt legnépszerűbb pártként kiáll a tanár szakos egyetemi hallgatók, a pedagógusképzés hatékonyabbá tétele, valamint az iskolák sikeres működésének fenntarthatósága mellett.” Ennek érdekében határozati javaslatban kezdeményezték Dr. Brenner Koloman képviselővel a hosszú-gyakorlatra való kijutást akadályozó kormányrendelet felülvizsgálatát, annak rugalmasabbá tételét.
Arra szólítják fel a kormányt, hogy támogassa a jobbikos javaslatot, megsegítve ezzel mind a tanár szakos hallgatókat, mind pedig a pedagógushiánnyal küzdő iskolákat.