Kiderült a titok! Mérgező robbanóanyagot rejthetnek a konténerek

Mintha Kínában lennénk.

Mielőtt elhessegetnénk a gondolatot, ez az eset megtörtént, méghozzá a fővárosban, Csepelen.

Szijjártó Péter külügyminiszter még 2015. április 30-án (talán nem is a véletlen számlájára írandó, hogy Lázár János is pont ezen a napon adta ki az utasítást az Illatos úton hosszú évek óta szennyező hordók elszállítására) jelentette be büszkén, hogy Csepelen épít logisztikai és raktározási terminált a vasúti szállítások lebonyolításával foglalkozó Metrans Danubia Kft., amely a beruházás első fázisában 200 új munkahelyet teremt.

A METRANS Európa egyik vezető kikötő-logisztikai vállalata, a német Hamburger Hafen und Logistik részvénytársaság (HHLA AG) leánya.

A beruházást bejelentő sajtótájékoztatón Szijjártó Péter kiemelte:

a több tízmillió eurós nagyságrendű beruházás segít abban, hogy Magyarország a kelet-nyugati áruforgalom csomópontjává válhasson.

Klaus-Dieter Peters, a HHLA AG elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta:

meggyőződése, hogy Magyarország jó telephely lesz, az ország fontos csomópont, ezért döntöttek úgy, hogy létrehoznak egy konténerterminált, de később további beruházásokat is terveznek.

 

Az ipari parkban, egy magánembertől vásárolt területen az építkezések annak rendje és módja szerint meg is kezdődtek, míg nem a semmiből, 2016. január 8-án robbant a bomba (egyelőre csak képletesen), a csepeli önkormányzat világhálós oldalán tisztelettel meghívta a lakosságot "a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 21. § (4) bekezdése értelmében meghirdetett Közmeghallgatásra", amelynek témája "a METRANS Konténer Kft. új veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemének megnyitása".

Tessék?!

A honlapon elérhetővé tették a METRANS biztonsági jelentését is, amelybe beleolvasva azért elmerengett az ember, hogy vajon ki engedélyezte ezt a technológiát lakóközösség közelében?

"A 219/2011. Kormányrendelet 1. § alapján a tervezett logisztikai és raktározási terminál felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemnek minősül, mert felnyitás céljából, illetve a szállításból ideiglenesen kivett konténerekben (átmeneti tárolás) a jelenlévő veszélyes anyagok mennyisége meghaladhatja 219/2011. Kormányrendelet 1. melléklete által meghatározott felső küszöbértéket."

"A felnyitás céljából, illetve a szállításból ideiglenesen kivett konténerek száma maximum 8-10 darab. Egy konténerben a veszélyes anyag tömege konténer típusától és a veszélyes anyag sűrűségétől függően 22000 - 25000 kilogramm is lehet".

Ez alsó hangon is 176 tonna veszélyes hulladék, most jöhet az ennél is izgalmasabb kérdés, milyen anyagokból fog összeállni ez a mennyiség?

 

"A konténerben tárolt veszélyes anyagok folyamatosan változnak, a Terminálon bármilyen veszélyes anyag előfordulhat:

- toxikus anyagok közül várhatóan a leggyakoribb a lesz a dichloromethane, phenol, molten, furfuly, alcohol, 3-triflouromethylaniline, thiocarbamate pesticide, várhatóan a leggyakrabban anilin és az ongronat 1080 kereskedelmi elnevezésű TDI (tolylidene diisocyanate),

- a tűzveszélyes folyadék közül várhatóan a leggyakoribb aceton, etanol, etil-acetát, izobul-acetát, izopropanol, metil-izobutil-keton, festékek, vinil-acetát, ciklohexán, éterek lesznek".

De a helyszínen lesz még karbantartási célból palackos formában acetilén, oxigén, PB, illetőleg a konténerrakodó gépek töltéséhez gázolaj.

Talán kijelenthetjük, tavaly nem ezt ígérték...

Ugyanakkor a METRANS már korábban is próbálkozott hazánkban, a cég 2012-ben Herceghalom önkormányzata előtt húzta el a mézesmadzagot (értsd: új munkahely, iparűzési adó), azonban a városvezetés, lakossági nyomásra elállt a beruházás engedélyezésétől.

A beruházás kapcsán a képviselő-testület lakossági fórumot hívott össze, amely során nyilvánvalóvá vált, hogy a lakosság nem támogatja egy konténer terminál beruházás megvalósítását

- közölte lapunkkal dr. Kovács Judit, Herceghalom jegyzője.

A jegyző felidézte:

mivel a képviselő-testület lakossági nyomásra elállt a további tárgyalásoktól, így annak egyeztetésére már sor sem került, hogy tulajdonképpen a konténerekben milyen árut továbbítanának.

Valószínűleg, lett volna a kistelepülésen is nagy meglepetés, ha kiderül, mit rejt a nyúl ürege.

Természetesen kérdéseinket eljuttattuk a Pest Megyei Kormányhivatalhoz is, ahol válaszukról biztosítottak minket. Lapunk az ajánlott telefonszámon próbálta elérni a METRANS-ot is, azonban a telefonkagylót senki nem vette fel.

A krónikához tartozik, hogy a Jobbik már vasárnap közleményben tiltakozott a beruházás ellen, de valószínűsíthetően péntekig még sok víz le fog folyni a Dunán - remélhetőleg kiszabadult veszélyes hulladékok nélkül.