A Magyar Honvédség szállítókapacitását néhány 40-45 éves An-26-os gép adja, de a koruk mellett a létszámuk sem teszi lehetővé, hogy katonai értelemben minimálisan elvárható szolgálatot teljesítsenek.
„A Magyar Honvédség hadrendjében csak néhány An–26-os gép áll szolgálatban, amely flottából – katonai értelemben – a minimálisan szükséges repülőgép sem áll rendelkezésre. Ezek az ukrán gyártmányú gépek elérték a 40-45 éves kort, az üzemidejük 2020-ban jár le”
- mondta Benkő Tibor, majd azt is hozzátette, hogy valóban megérettek a cserére ezek az eszközök.
Az is sokatmondó, hogy az Irma hurrikán miatt Saint Martin szigetén rekedt magyarok kimentéséhez bérelt repülőgépet kellett alkalmazni.
Az idei tallinni informális védelmi miniszteri találkozóra utazva meghibásodott egy műszer a magyar delegációt szállító gépen, ezért a leszállást követően csak akkor folytathatta útját, mikor megérkezett az alkatrész Magyarországról hozzá.
Tavalyi történet, hogy Áder Jánost a csíksomlyói búcsúba szállították volna, de műszaki hiba miatt nem tudott felszállni a honvédségi gép, így bérelni kellett egyet.
Alapvető problémák is vannak már a konstrukcióval:
„Sajnos az An–26 típusú repülőgépek ma már csak korlátozottan alkalmasak rendeltetésük betöltésére, hiszen hatótávolságuk – terheléstől függően – maximum 1800-2200 kilométer, terhelhetőségük csupán 5,5 tonna, személyszállító kapacitásuk rendkívül alacsony.”
Egy An-26-os már teljes felújítás után sem tudja felvenni a versenyt a modern gépekkel, ezért mindenképp cserére van szükség, hiába hosszabbítják meg az üzemidőt.
„...egy korszerűtlen, 40-45 éves eszközt sokszor kell javítani, ami nem kifizetődő, hiszen annak ellenére, hogy mérhetetlenül sok pénzt kellene költenünk rá, a gép képességei a régiek maradnának, és csak tovább tolnánk magunk előtt a problémát.”
- ismerte el a vezérkari főnök.
Később kifejtette, hogy 2018-ban már megjelenhetnek a kötelékben használt, de korszerű gépek. 2019-től új szállítórepülőket is beszerezhetnek, de erről több információ egyelőre nem áll rendelkezésre.
A teljes interjú itt olvasható.