Az évtizedek óta elmaradt felújítás és az infrastruktúra leromlása miatt halaszthatatlanná vált rekonstrukció természetesen folyamatos káoszt hordoz magában, aminek hatását csak csökkenteni, megszüntetni nem lehet. A BKK a metrópótló buszokon kívül ezért számos mentesítő járatot is ajánl, mellettük az alternatív útvonalak használatát javasolja. Ezekről bővebben itt tájékozódhat.
Első nap - közepes eredménnyel
Az emberkísérlet első napján a pótlás óriási médianyilvánosság előtt zajlott, kis túlzással minden megállóba jutott egy tévéstáb, vagy jegyzetelő, fotózó újságíró.
Érthető is a médiafigyelem, ugyanis a fél magyar sajtó óriási káoszt, dugót, lemaradó tömeget, információhiányt, idegességet, egymáson taposó tisztes polgárokat várt.
Ez részben be is következett, részben pedig elmaradt.
Elmaradt, mert maguk a pótlóbuszok egyelőre bírták a reggeli csúcsot, nem úgy az 1-es villamos, amely a reggeli órákban annyira megtelt, hogy sokszor csak a 3-4 járatra lehetett felférni.
Lehet tér, fél nyolc. Rövid tanácstalanság után a tömeg nagy lendülettel csörtet keresztül a jegyellenőrök ritkás során, illetve az épp sajtótájékoztatójára rohanó Horváth Csabán (MSZP), hogy megtalálja a piac mellől induló pótlóbuszt. Rövid séta, amihez izgalmat csupán a piac parkolójába vezető út keresztezése jelenti, ezzel pedig a balról érkező autók és a tömeg találkozása. A reggeli csúcsban a tömeg erősebb, a motoros esernyővel érkező kolléga kénytelen várni.
A pótlás innen nézve gördülékenynek hat, szép sorjában érkeznek a buszok, fel is szippantják a tömeget. A 45 másodperces indulás reális, tartani is tudják, ami nagyjából a Dózsa György úti lámpáig tart. Itt a második busz - amin utaztam - már le is csúszik a ciklusról, vagyis máris borul a menetrend.
- Elnézést, a lábamon áll.
- Pardon, az enyémen is áll valaki.
Rövid beszélgetés a sorstárssal, nincs ezzel baj, az egykori 7-es buszos hangulatba gyorsan belerázódunk, ám csak a Dózsáig tart a nosztalgia. A busz szinte kiürül, a lábamon is már csak én állok, innentől már ülőhelyet is vadászhatnánk, ha akarnánk. De minek is, a busz gyorsan és akadálytalanul halad - egészen az Árpád-hídig, ahol újabb ismét lecsúszik a lámpaciklusról, újabb várakozás. Ekkor már nem is látszik az első busz, az, amelyikkel ugye együtt kéne haladnunk.
Az Árpád-híd után a Forgách és Gyöngyösi utcáknál a maradék tömeg is leszáll, Újpestre már csak mintegy 10-en utaztunk, valódi vicinális hangulatban robogunk, mintha nem is a pótlón utaznék, hanem a 13-assal haza, Diósdra. A busz 18 perc alatt abszolválta az utat, ami tűrhetőnek mondható, persze mindezt úgy, hogy baleset tudtunkkal nem volt.
Visszafelé hasonló a helyzet, a buszok viszonylag gyorsan haladnak, de még az átvariált lámpaprogram sem segít nekik sokat: a lassú utascsere miatt rendszeresen akadnak el, ami azt jelenti, hogy míg a végállomásról viszonylag rendszeresen elindulnak a járatok, addig az Árdád-hídnál már rendesen hullámzik a forgalom: volt olyan periódus, amikor 4 és fél percig nem jött a busz, majd befutott egymás után négy is, az utolsó már szinte üresen.
A végállomásokon a BKK munkatársai segítik az utasokat, a kereszteződésekben pedig rendőrök a forgalmat, különösen a buszok akadálytalan haladását, bár ma is rendszeres volt a buszsávot használó autós.
A villamos adta vissza a rendszámot
Míg a pótlóbuszokra láthatóan nagyon odafigyeltek, az 1-es, és a 12-14-es villamosoknál már nagyobb volt a gond: előbbinél csak a harmadik villamosra sikerült felpasszíroznom magam, a 14-es esetén viszont már kívülről is látszott, hogy felesleges együtt élveznem velük a reggelt, nélkülem is mókás lehet a hangulat rajtuk. A két villamost egyébként alig sűrítették, meg is látszott rajtuk (eközben a nagykörúti villamosokon jóval kisebb volt a tömeg).
A Váci úton kisebb volt a dugó, mint egy normál reggelen, aminek az is lehetett az oka, hogy az autósok automatikusan menekülőutakat kerestek, emiatt a környező mellékutcákban állt a sor. A város más részein közlekedő buszokon viszont érezhető volt a nagyobb zsúfoltság, mivel a csuklós buszokat a Váci útra irányították át.
Természetesen a pótlás még csak most kezdődött, vagyis mind a BKK-nak, mind az utasoknak hozzá kell szoknia a megváltozott körülményekhez, mindenesetre elmondható, hogy a nagyobb káosz egyelőre elmaradt, a rendszer jól vizsgázott, ám a korrigálás - különösen a villamosok esetében - szükségesnek látszik.