Politikai kérdés - egyetlen hatástanulmányt sem mutattak arról, miért hagyják veszni a Balatonringet

Politikai kérdés - egyetlen hatástanulmányt sem mutattak arról, miért hagyják veszni a Balatonringet

Továbbra sem tudni, hogy milyen szakmai érvek mentén döntött a kormányzat arról, hogyha már tényleg akar az állam MotoGP pályát, akkor miért nem a sávolyi Balatonringet fejezik be, és miért kezdenek egy új beruházásba az ország másik felében, Hajdúnánás külterületén. 

Egyre inkább úgy tűnik, ez is inkább a politikáról szól. 

Steinmetz Ádám, a Jobbik Somogy megyei országgyűlési képviselője ismételten megpróbálkozott azzal, hogy érdemi párbeszéd induljon el a kérdésben, írásban fordult az illetékes innovációért és technológiáért felelős miniszterhez, Palkovics Lászlóhoz. 

A politikus felidézte, Talmácsi Gábor világbajnokunk szerepvállalásával Sávoly község határában 12 évvel ezelőtt kezdték építeni a világ talán legmodernebb versenypályáját, a Balatonringet. 195 hektár területen 4,2 km hosszú nyomvonal alapjának kialakítása történt meg 4000 tonna kő bedolgozásával, mintegy 10 milliárd forint értékben. Csatornát építettek, a pálya mellett pedig további 400 hektár területet szántak további fejlesztésekre, szálloda, golfpálya és termálfürdő építésre. Aztán jött a gazdasági válság, és a beruházás félbemaradt. Ugyanakkor Steinmetz Ádám arra figyelmeztetett, a pálya befejezése nemcsak a térség fejlődésének záloga, amivel az itt élő emberek egy picit előrébb tudnának lépni, hanem egyben nemzetgazdasági érdek is. Marcali, Hévíz, Zalakaros és a balatoni turizmus-vendéglátás mind-mind tudna profitálni az M7-es és a sármelléki repülőtér közelében megrendezendő versenyekből.

Mivel az állítólagos előzetes vizsgálatokról azóta sem érhető el jegyzőkönyv, azért továbbra is rengeteg a megválaszolatlan kérdés. 

  • Mivel a magánterület tulajdonosától Steinmetz Ádám szerint senki sem kért engedélyt a területbejárásra, hogyan végezték el a vizsgálatot Sávolyon? 
  • Mikor és személy szerint kik vettek részt a sávolyi pálya területbejárásán?
  • Készítettek-e pénzügyi tervet tartalmazó költségkalkulációt, egymással összehasonlítható hatástanulmányt a sávolyi MotoGP-pálya befejezéséről, illetve a Hajdúnánás közelébe tervezett pálya megépítéséről, valamint üzemeltetéséről? 
  • A kormány számításai szerint Sávolyon hány milliárd forintból lehetne befejezni a pályát?
  • Nyilvánosságra hozzák-e a MotoGP jogtulajdonosával, a Dornával megkötött szerződést, amiből kiderül, mik azok a feltételek, amelyeknek Sávoly nem tud megfelelni?
  • 2023-ra állami segítséggel befejezik a sávolyi Balatonringet?

A somogyi közgyűlés kormánypárti többsége nem akart a sávolyi MotoGP-pálya mellé állni

A somogyi emberek érdekét képviselve lépéseket kell tenni annak érdekében, hogy a tervezett MotoGP-pálya Sávolyon épüljön, fejtette ki Anderné Röszler Erika pénteken, amikor is a Somogy megyei közgyűlés első napirendi pontja a MotoGP-pálya helyszíne volt. 

Steinmetz Ádám dokumentumokat is remélt, azonban sem azokat, sem pedig érdemi válaszokat nem kapott az ITM államtitkárától.

Schanda Tamás néhány mondatban vázolta, hogy Hajdúnánás  térsége vonatkozásában "lényegesen jelentősebbek, érzékelhetőbbek lehetnek" az értékteremtő beruházás hatásai, emellett az egyetemi és autóipari kapcsolódások a hajdúnánási helyszínen adottak (már ha megépül a BMW-gyár...). Az államtitkár helyszíni vizsgálatra is hivatkozik, azonban dokumentumokat erről nem mellékelt. Így arról sincs pontos információ, mi alapján gondolja úgy Schanda Tamás, hogy a sávolyi pálya elavult. 

Azonban azt felrótta Steinmetz Ádámnak, hogy "a Sávolyi Balatonring-projekt az Ön szövetségeseinek kormányzása alatt dőlt be." 

„Azért, mert van egy lobbi, ami azt szeretné, hogy Kelet-Magyarországon épüljön meg a MotoGP pálya, nem elfogadható érv"

Mint ismert, 2023-tól 8 évre szerződve Magyarországon is lesznek MotoGP futamok, ehhez pedig Hajdúnánáson építenének 65 milliárdból pályát. A helyszínválasztást Steinmetz Ádám vitatja. Erről, és a Balatonring megépülése melletti érvekről beszélt a DIGI Sport napindító műsorában, a Reggeli Startban.

Hogy Gyurcsány Ferenc személye mennyire mérvadó egy MotoGP-pályáról szóló vitában, az nyilván vet fel kérdéseket, de ha tényleg ez szempont egy-egy térség fejlesztésének támogatásában, elég nagy a baj.