Úgy tűnik, a fideszes Megafon propagandaszervezet a bíróság szerint mégis közpénzből működhet

megafon, varga judit
Varga Judit igazságügyi miniszter a Megafon rendezvényén
Facebook/Megafon

A jelek szerint az alfahir.hu hírportálon 2021. november 15. napján „Helyreigazítás a hírportálunkon 2021. április 6. napján ’Hiába a pénz, paripa, fegyver, a Megafon egyelőre nem állítja meg a balliberális gőzhengert’ című cikk miatt” című cikkünkben valótlanul állítottuk, hogy korábbi, „Hiába a pénz, paripa, fegyver, a Megafon egyelőre nem állítja meg a balliberális gőzhengert” című cikkünkben valótlanul állítottuk, hogy a Megafon Digitális Inkubátor Központ Nonprofit Kft. tevékenységét a kormány és/vagy valamely politikai párt finanszírozza, illetve közpénzjuttatásban részesül.

Persze, hivatalosan nem vonhatjuk vissza helyreigazításunkat, azonban ennek létjogosultságára enged következtetni, hogy a kormánypárti propagandát készítő Megafon a Telexet is beperelte ugyanezért, de ott a Fővárosi Törvényszék első fokon elutasította a Megafon Digitális Inkubátor Központ Nonprofit Kft. keresetét, így a lapnak nem kell helyreigazítást közölnie korábbi cikke miatt.

A Megafon azért perelte be a Telexet, hogy írják ki, nem közpénzből működnek. Ez ugye ismerős.

A bíróság szerint azonban megalapozottan juthattak erre a következtetésre, véleményre, és kiemelték azt is, fontos, hogy átlátható legyen a közpénz útja és felhasználása. Ennek megfelelően cikkük közérdekű vitához járul hozzá, ahhoz, hogy a sajtó gyakorolhassa „őrkutya” szerepét. A közérdekű kérdések megvitatásának szabadsága pedig kulcsfontosságú egy demokratikus társadalom szempontjából, olvasható az ítélet indoklásában.

„A bíróság megítélése szerint a közpénzekkel kapcsolatos sajtóközlemények esetében nem szűken, a jogszabály szerinti közpénz fogalmat kell érteni, hanem azt a közpénzfogalmat, amit a közvélemény ilyenként értelmez. Hétköznapi értelemben a pénz forrásának eredetén van a hangsúly, függetlenül attól, hogy azt végül ki és mire használja.”

Hogy ez érthető legyen, lényegében arról van szó, hogy ilyen értelmezésben a Megafon akkor is közpénzből működik, ha egy minisztérium ad támogatást egy alapítványnak, ami megbíz egy céget vagy egy másik alapítványt egy feladattal, és így tovább: a lényeg, hogy a végén a közpénz egy jól körülírható és előre ismert célt fog szolgálni.

Persze a Megafon szerint ez nem így működik, és ők nem közpénzből működnek. :)

Az indoklásban egyébként kitértek arra is, hogy a Telex cikkében a Megafonra vonatkozó sok pénzügyi tényadat alapján feltételes módban megfogalmazott sejtés, miszerint „a Megafonba nagyon is juthatott közpénz” lényegében véleménynek tekinthető, ami a véleményszabadság magas szintű védelmét élvezi. A bírósági döntés szerint az érintett cikkben „egy oknyomozó újságírói tevékenységhez kapcsolódó, tényekből levont következtetésről” van szó.

Ugyan az egész történet rettenetesen cinikus és fárasztó, de ilyen szépen csillogó piros paradicsomot pesti ember mégis csak ritkán kóstol.