2019 őszére fejeznék be a 3-as metró felújítását

Tarlós István bejelentette: elkészült a 3-as metró infrastrukturális felújításának ütemterve, amely szerint a végső átadási határidő 2019. szeptember 30., a 3-as metró felújított szerelvényei már korábban, 2019 nyarán forgalomba állhatnak.

Szép vállalás, csakhogy van egy apró bökkenő. Az Európai Unió ugyanis egyelőre nem hagyta jóvá az infrastrukturális felújítási projekt támogatását. Tarlós ugyanakkor elképzelhetetlennek nevezte a felújítás csúszását. Ez a kormány, az állam és a főváros számára "katasztrofális kudarcot jelentene" - közölte. Szerint ez könnyen azzal a következménnyel járna, hogy 2019-ig le kellene állítani a 3-as metrót.

[fb_pages_codes:budapest]

Kijelentette: amennyiben az unió nem ad pénzt, akkor valamilyen formában "az állam kénytelen lesz a zsebébe nyúlni". Bejelentette: a metrófelújítás első ütemének is 2016. november-decemberben meg kell kezdődnie. Hozzátette: ha ez egy hónapnál többet csúszik, akkor a szeptember végi határidő is veszélybe kerül.
A kiviteli tervek elkészítésére még csak most írták ki a közbeszerzést, a tervek tavasz végére készülhetnek el, majd csak utána írhatják ki a kivitelezési tendert. Magyarul, az első ütve-fúró tényleg csak ősszel-télen állhat munkába.
A főpolgármester közölte, az agglomerációs közlekedés állam általi visszavételéről szóló alapmegállapodás várhatóan február 17-ig megszületik. Szerinte jó irányba halad az egyeztetés, csak egy "kicsit lassú".
   
A 65 éven felüliek díjmentessége kapcsán elmondta, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kimutatása szerint ez 350 ezer embert érint, és "a fedezetlen mentesség" vesztesége 8 milliárd 71 millió forint a fővárosban. Tarlós István hangsúlyozta, nem az a célja, hogy a díjmentességet elvonják, hanem azt akarja: ennek a veszteségnek legalább egy részét fizesse ki az állam.

"Szélsőségesen tömegközlekedés-orientált"

Tarlós István a sajtóban megjelent, a BKK "szétdarabolásáról" szóló hírekre reagálva azt mondta: a cég azt a szerepet tölti majd be, amit eredetileg elképzelt neki. A közlekedésszervezés és a közlekedési projektek menedzselése marad a BKK-nál. Senki nem akarta a BKK-t egy kétezer fős cégnek, lényegesen kisebbnek kell lennie - jegyezte meg (a valódi ok a tömegközlekedés előtérbe helyezése az autós forgalom kárára. lásd buszsávok, vagy épp a villamosoknak kedvező lámpaprogram kialakítását. Budapest vezetése ebből a szempontból tökéletes utódja a Demszky-érának - a szerk.).

Kishajó, az lesz

Közölte azt is, hogy a főváros elindított egy közvetlen uniós projektet a városi és elővárosi hajózás fejlesztésének előkészítéséről. Megjegyezte, ha lesz olimpia Budapesten, akkor a játékok kiszolgálásban is komoly szerepet játszhat a dunai hajózás. Közölte, kifejezetten elektromos hajtású hajókban gondolkodnak. Mint mondta, a dunai "kishajózás" ma csak városnéző jelleggel, idegenforgalmi látványosságként működik elavult járművekkel. A fejlesztés célja az lenne, hogy teljes értékű, integrált része legyen a dunai "kishajózás" a régió közösségi közlekedési hálózatának. A folyón való közösségi közlekedés kiterjedne Százhalombattáig, illetve Nagymarosig. 
 
Ismételten csak gratulálni tudunk. Miközben képtelenek minimális szinten is megoldani az agglomerációs közlekedés helyzetét, Budapest vezetése dunai kishajókat fantáziál a Dunára (ez korábban a most épp nagyon gyűlölt BKK és Vitézy Dávid ötlete volt) - részben az agglomerációba. Lehet azért ragaszkodnak olyan nagyon a jóval lassabb hajókhoz, mert a Dunán nem zavarnák az autós forgalmat.

Nem lesz 5-ös metró

El lehet viszont felejteni az 5-ös metrót. A négyesnél nagyságrendekkel fontosabb viszonylat helyett ugyanis inkább átalakítják a csepeli HÉV-et, persze az olimpia miatt. Az elképzelések szerint a Közvágóhíd térségében összekötnék az 1-es villamos vonalával a HÉV-et, a Boráros téren a nagykörúti villamosokkal úgy, hogy a 4-es és a 6-os villamosok közül csak az egyik menne csak át Budára, a másik az újbudai irány helyett délre fordulva Csepelre közlekedne. Megjegyezte: a 2-es villamossal azért nem, mert nem lenne elégséges a kapacitása.