Fordítva a lovon
A metrópótló autóbusz útvonalának kritikus pontja a Múzeum körút – Károly körút útvonal – írja a vonal rekonstrukciójának előkészítésével megbízott Főmterv–Uvaterv konzorcium. A BKV honlapján is elérhető dokumentumból kiderül: a tervezők azt javasolták a BKK-nak, hogy a pótlás idejére kizárólag a metrópótlók használják a villamosvágányokat a Deák tér és a Kálvin tér között.
[fb_pages_codes:budapest]
Erre az időszakra pedig a 47-es és 49-es villamosok közlekedését leállították volna, és a 9-es busz sem használhatta volna ezen a szakaszon a síneket.
„Ez megfelelő előnyt biztosítana a metrópótló viszonylatok számára, amelyek összességében akár 4-szer nagyobb utasforgalmat bonyolítanak le” – olvasható az Origó által közzétett tervben.
Természetesen még csak fel sem merült, hogy a metrópótlók útvonalának biztosítása érdekében buszsávot alakítsanak ki a Kiskörúton, ehelyett a sokszorosan több embert szállító közösségi közlekedést korlátoznák a szűk kapacitású belvárosban. Persze utóbbi megoldás az autós forgalom érdekeit sértené, azt pedig ismerve a fővárosi viszonyokat, senki nem meri meglépni. Ehelyett inkább marad a szokásos XX. századi mentalitás: a belvárosi autópályákhoz senki nem mer és nem is akar hozzányúlni.
Más oldalról megközelítve (például a józan ész oldaláról): ha leállítják a Dél-Budáról a belvárosba közlekedő 47-49-es villamosokat (visszafordítás egyedül a Szent Gellért téren lenne lehetséges, ott viszont ez a procedúra gyakorlatilag az egész dél-budai villamosközlekedést felborítja), akkor - most kapaszkodjanak bele a kapaszkodóba az úgynevezett közlekedési szakértők -
még több ember használ majd autót a szűk belvárosban, még nagyobb káoszt és dugót okozva ezzel.
De nyilván ezt végiggondolni már bonyolult lett volna.
"Mégis mi a jóistenért kap ez a tevező milliárdokat?"
Vajon miért nem lepődünk meg azon, hogy a tervező - a méltán hírhedt Pintér Laci bácsi, a belvárosi villamosok (kiirtásának) nagy barátja, valamint a gyakornok úr, aki csak úgy szórja a kioktatásokat magas lóról a különböző netes fórumokon - nem csak hogy azt gondolja, de le is írja, hogy "A metrópótlás idejére a tervező javaslata, hogy a 47-es és a 49-es villamosok közlekedése szüneteljen a Kiskörúton, illetve a 9-es autóbusz ne használja a villamos vágányzónát."
- olvasható a VEKE Facebook oldalán. A szakmai szervezet álláspontja szerint ezt a BKK nagyon helyesen nem fogadta el, "addig csűrték a dolgot, míg leírták, hogy ha nem az lesz amit ők javasolnak, akkor a pótlás működésképtelen lesz."
Csak a megoldást nem írták le. Mégis, mi a jóistenért kap ez a tervező milliárdokat?
-írják. A VEKE szerint ha valaki belelapoz Tarlós István programjába, akkor ott világosan olvasható, hogy mik a prioritások: első a gyalogos, azután a közösségi közlekedés, és csak azután az egyéni közlekedés - írják.
"Egy tervezőnek, amely ismerné a megbízójának programját (meg a szakmai minimumot), a fentiekhez hasonló javaslat eszébe sem jutna, nemhogy még le is írja (és tartja a markát a jól elvégzett munkáért)."
Ha már máshogy nem megy, talán esetleg az egyéni közlekedés korlátozásának lehetőségeit is meg kellene vizsgálni erre az időre (pl. buszsáv!), ha már Magyarország legfontosabb közlekedési infrastruktúrájáról, napi félmillió utasról van szó. Ez azonban a milliárdokkal kitömött tervezőknek eszükbe sem jut.
- írja a szakmai szervezet.