Bevallották: megállt az idő a MÁV-nál

700 milliós fejlesztés, vasútbarát kormány - sok minden kiderült.

A Ceglédi várót - amely várhatóan 2017 nyarától ad majd otthont a Kormányablaknak - megközelíteni egyébiránt a gyorséttermi folyosón keresztül lehetséges. Azaz, először megkerültük a bejáratnál alvó bódult fiatalt, elsétáltunk a központi jegypénztárban piros szalaggal elkerített terület mellett, átléptünk egy pocsolyán, majd még egy kis gyaloglás után, egy balkanyart követően már ott is voltunk a helyszínen.

Elkerítve

Valaha valóban impozáns lehetett a terem, ám most málló, omladozó falak, kitört ablakok rombolják(?) az összképet, viszont az állami vasút vezérigazgató-helyettesének szavai szerint ez az állapot nem fog már sokáig így maradni.

Nem mondhatjuk, hogy nem jár erre a madár sem

A MÁV Állomásfejlesztés és integrált ügyfélszolgálat-fejlesztés címke alatt mintegy 700 millió forint értékben alakít ki Kormányablakot a Keleti (indulási csarnok) és a Nyugati pályaudvarokon. Pál László közölte, a beruházás 85 százalékát Európai Uniós forrásból állják, amelynek kijárásáért köszönetet mondott a "támogató minisztériumnak".

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a beruházás illeszkedik a nyugati trendekhez, azaz egy vasútállomásnak közösségi térré, együttműködő hellyé, szolgáltatás centrummá kell válnia.

Pocsolyába léptem...

A Kormányablak kialakítása révén legalább egy műemléki védettségű épületrész is megújul, emelte ki Pál László.

Évek óta

Aláhúzta, a fejlesztések, amelyeknek első állomása Pécs volt, már évek óta zajlanak az országban; a baranyai város pályaudvarát 1,5 milliárd forint értékben újították fel, átadásra vár a balatonszentgyörgyi pályaudvar, míg Kaposvár esetében még folyik a munka. Ezeken a helyeken is lesz lehetősége az utazóközönségnek igénybe venni a Kormányablak szolgáltatásait.

 

Előkészítik ugyanakkor a Kőbánya-Kispest vasútállomás, valamint Kőbánya-Alsó és Zugló megállóhelyek felújítását, az ütemezett munkálatok a tervek szerint 2018-ban indulhatnak.

"Hiszen látjuk mennyire rosszak és elavultak az állapotok"

- érvelt a MÁV vezető.

A Podmaniczky Park és felújítás

Miután évről évre csak toldozgatják-foldozgatják a Nyugati pályaudvart, idén januárban Lázár János jelentette be, hogy felszámolják a pályaudvar körüli rozsdazónát, hatalmas, összefüggő parkot építenek ki, a területen nem lesznek nyolc méternél magasabb házak, lesz sétány, játszótér, nagyon sok fa, és igen, felújítják a minősíthetetlen állapotban lévő pályaudvart is.

 

A több mint 200 milliárdba kerülő projekt során felújítják a Nyugati pályaudvart és a vasúti infrastruktúrát, befedik a síneket, a Ferdinánd híd forgalmát a föld alá vezetik, Terézvárosban és a XIV. kerület érintett részein átszervezik a közlekedést.

 

A kivitelező

A sajtótájékoztatón Ruzsics László, a kivitelező Belvárosi Építő és Imola Konstrukt Konzorcium képviseletében elmondta, hogy a műemléki védettségre tekintettel végzik a munkát, egyebek közt megoldják a nedvesedési gondot, homlokzatot, burkolatot újítanak fel, kicserélik az elektromos hálózatot, a díszítő elemeket eredeti állapotában állítják vissza restaurátorok bevonásával.

Annak ellenére, hogy a fejlesztés 85 százaléka uniós pénzből származik, Pál László több alkalommal is köszönetét fejezte ki a 

"vasútfejlesztés iránt elkötelezett"

kormány felé, mint mondta:

"méltán lehetünk rá büszkék, hogy a vasutat ilyen szeretet és támogatás fogadja".

Ugyanakkor köszönet jár amiatt is a vezetőinknek, mert a vasúti szolgáltatás minősége és környezete iránt is elkötelezettek ez utóbbiról nem voltunk teljesen meggyőződve körbetekintve a Ceglédi váróban.

Itt nyílik majd a Kormányablak

Megköszönik, de mit is?

Érdekes gondolat, de annak fényében kissé érthetetlen,

  • hogy miközben a MÁV csúcsvezetői a versenyszférában is irigységet kiváltó több milliós fizetést vehetnek fel hó végén, a vasúti dolgozók bérrendezése évek óta elmarad,
  • hogy brutális létszámhiány alakult ki a társaságnál, ezt jelzi, hogy hangosbemondókon (!) kell bemondani a cégnek, hogy munkavállalókat keresnek,
  • hogy a nyári balatoni menetrend egy vicc,
  • hogy a méregdrágán beépített biztosító-berendezések a méregdrágán felújított vonalakon rendre felmondják a szolgálatot, így szinte bármikor várható egy-egy termetes késés,
  • hogy a MÁV infrastruktúra állapota - az állandó tervezgetés és fantáziálás ellenére, vagy épp ezért - siralmas, balkáni jelzőkkel illethető,
  • hogy a kötött pályás fejlesztések helyett a kormányzati fejekben csak ingatlanbiznisz és leépítés található, lásd Déli pályaudvar esete.

Mindezek alapján finoman szólva sem elkötelezett az állam a vasúti szolgáltatás minősége és környezete iránt. Legfeljebb mostohagyerekként kezeli azt.

Órásmesterek - Ruzsics László (b.) és Pál László

A rendezvény igazi báját mégis a záró akkord jelentette, amikor is a vezérigazgató-helyettes és a kivitelező közösen "megállították egy picit az időt", levették a terem faláról az órát. Most 370 napig tartó visszaszámlálásba kezdenek.