A cég 12 százalékos béremelési ajánlatát megalázónak tartja az Egységes Közlekedési Szakszervezet, nem is írták alá a javaslatot - mondta Nemes Gábor a Hírtv-ben.
Mint kiderült, az egyik érdekképviseletnél már csaknem ezer BKV-dolgozó helyezte letétbe feltételes felmondólevelét, akik elégedetlenek a fizetéssel és a munkakörülményekkel. Ezzel párhuzamosan folyamatosan távoznak alkalmazottak a cégtől, és más utat keresnek – mondta az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke.
Összehasonlításképpen: csak autóbusz-vezetőből 2100 dolgozik a BKV-nál, nyilván vannak még villamosvezetők, és egyéb ágazatokban is dolgoznak még kollégák.
"Tehát ez a szám magas, és mutatja az elégedetlenséget, hogy jelenleg is nagyon sok kolléga távozik a BKV-tól. Tehát függetlenül attól, hogy ilyen jellegű látszólagos bérfejlesztési ajánlat látott napvilágot, nem elégedettek a dolgozók és beadják a felmondást és más utat keresnek maguknak"
– mondta Nemes Gábor.
Nemzeti Szakszervzet: 30-40 ezer forintos béremelést sikerült kiharcolni
A napokban megkötött BKV Zrt. 2018. évi Bérmegállapodásával kapcsolatos híresztelések és napvilágot látott, ellentmondásos negatív tartalommal rendelkező érdekvédelmi híresztelésekkel szemben a tárgyalások sikeresen valósultak meg. Téves adatok és információk szólnak, valótlan számadatokkal arról, hogy jelen esetben csak 10% lenne a béremelés - olvasható a Nemzeti Szakszervezet oldalán.
Szerintük a helyzet ennél kicsit bonyolultabb és árnyaltabb, melyet a szakszervezet szakértői, jogászai és gazdasági szakemberei a bértárgyalás napján is hajnali órákig ellenőriztek.
Emlékeztetnek: a vállalat dolgozói, a hiányszakmákban és az alacsony keresetű bérszinteken hozzávetőlegesen, akár 20% béremelésnek örvendezhetnek a bevezetésre kerülő "bértarifa" rendszernek is köszönhetően, mellyel a már eddig hektikusan álló bérolló helyzetének rendezése is megkezdődött.
Mint írják: az április béremelés után volt egyszer egy visszamenőleges 197.000 forintos kifizetés egy összegben, amire rájött még a 15 százalékos bérfejlesztés, ami sok dolgozó esetén a szakmai minimálbér emeléssel párosult. Összességében 30-40.000 forintos bruttó béremelést sikerült kiharcolni.
BKV: semmi sem bizonyítja, hogy 1000 dolgozó letétbe helyezte a felmondását
Cikkünk a BKV is reagált, amit természetesen - változtatás nélkül - közlünk.
Az EKSZ-elnök kommunikációs stratégiájának egyik eleme sok esetben a félretájékoztatás, a fenyegetődzés, a vádaskodás, a zavarkeltés, az információk torzítása és a bizonytalanságban tartás. A Nemes Gábor EKSZ-elnök nyilatkozatában elhangzott bérfejlesztés a Főváros, mint tulajdonos hozzájárulásával átlagosan 12 %-os mértékű. Az EKSZ vezetője által képviselt szakszervezet tagságának döntő részét képező autóbuszvezetők esetében ez még magasabb. Tekintettel arra, hogy a BKV Zrt. 2017-ben egyszer már végrehajtott egy átlagosan 15 %-os bérfejlesztést, az autóbuszvezetők jövedelme egy év alatt igen jelentősen növekedett.
Az EKSZ képviselője a bértárgyalás során egységes, 12 %-os bérfejlesztési követelést fogalmazott meg. Ez az EKSZ tagsága számára összességében kedvezőtlenebb mértékű béremelést jelentett volna, mint amiben a munkáltató az érdekképviseletekkel megállapodott.
A jelenlegi bérmegállapodást az EKSZ-en, és a vele stratégiai szövetségben lévő érdekképviseleten kívül az összes többi szakszervezet (2 szakszervezeti szövetség, 7 szakszervezet) - akik a Társaság munkavállalóinak túlnyomó többségét képviselik - elfogadta. Mi több, az EKSZ-szel ellentétben több szakszervezet elismerte a munkáltató erőfeszítéseit, hogy – egyedülálló módon – a tárgyévet megelőző évben lefolytatta és eredményesen lezárta a tárgyalásokat. Ez azért valósulhatott meg, mert az EKSZ-en kívül az összes többi szakszervezet konstruktívan állt a tárgyalásokhoz.
Nemes Gábor szerint „közel 1000 munkavállaló helyezte letétbe nála a felmondását az embertelen feltételek miatt”. Ezt azonban soha, semmilyen módon nem sikerült bizonyítania. Megjegyezzük: az állítólagos felmondólevelek száma gyakorlatilag megegyezik az EKSZ teljes taglétszámával. Jellemző módon semmilyen más szakszervezet nem jelezte a munkavállalók ilyen tömeges távozásának veszélyét, illetve elégedetlenségét a bérfejlesztéssel kapcsolatban.
Az optimális létszámtól a járművezetői létszám ugyan elmarad, de a jelenlegi megbízások teljesítéséhez elégséges. Társaságunknál a szükséges létszám biztosítása érdekében folyamatos a járművezetői felvétel, emellett a képzésre is nagy hangsúlyt fektetünk. Az autóbuszvezetői állomány jelenlegi létszámához képest százas nagyságrendben történő további bővítése ugyanis szükséges lesz. Összességében a jelenlegi helyzetet tekintve társaságunknál nincs olyan járművezetői hiány, amit ne tudnánk pótolni, megelőzve ezzel az esetleges létszámhiányból adódó működési zavarokat.
Társaságunk továbbra is elkötelezett a munkavállalóinak megtartása mellett. Ezért tartjuk jelentős eredménynek a 2018. évre vonatkozó bérmegállapodást, amelyre a Fővárosi Közgyűlés januári ülésén biztosíthat forrást.