Csupa-csupa jó(l hangzó) hír Tarlós Istvántól

A szép ígéreteknek párja nincs, viszont, hogy ezekre honnan lesz forrás, az jó kérdés.

Az Európai Bizottság zöld utat adott a metrófelújításnak

A főpolgármester egyelőre nem tudta megmondani, mennyi EU-s forrást jut majd a 3-as metró felújítására, de számításaik szerint nagyjából 50 milliárd forint hiányzik a beruházáshoz, amit a kormánynak kellene kifizetnie (aminek azonban egyelőre nyoma sincs a költségvetésben, így nem lehet tudni, honnan teremti majd elő a pénzt a kormány, ha egyáltalán előteremti - a szerk.).

A felújítás teljes költségét 135 és 150 milliárd közé saccolta az Orbán Viktor miniszterelnökkel folytatott, két órás délelőtti egyeztetésen, de ennél biztosabbat egyelőre nem tudott mondani.

Mint ismeretes, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a BKK korábban 137,5 milliárd forintról írt alá szerződést.

Azt is elmondta, hogy az Európai Bizottság (EB) szeptember 1-jén befogadta a beruházás módosított költségvetését.

Az EU-támogatás körüli bizonytalanság miatt azonban még nem indult meg a közbeszerzés, de Tarlós hangsúlyozta, hogy nem a főváros, hanem a szakmai tárcák közötti egyeztetések elhúzódása felelős a kiírások elmaradásáért, majd hozzátette:

"Én megértem, hogy a kormány minden EU-s nagyberuházásra rá akar látni."

Azt is közölte, hogy leváltatja a fővárosi közbeszerző cég vezetőjét, ha tíz napon belül nem írják ki a tendereket.

A HÉV-eket visszapasszolták az államnak

„A helyközi közlekedés mindig is állami feladat volt”

- mondta Tarlós, aki szerint épp ezért nem át-, hanem visszaadják a HÉV-ek fenntartását és üzemeltetését.

Amíg valaki nem gyárt 150 magyar buszt, addig a főváros nem tud ilyeneket venni

Tarlós támogatná a hazai gyártóktól való beszerzést, de szerinte nincs olyan hazai buszgyár, amelyiknek lenne legalább 50 darab legyártott járműve.

Elmondta, hogy a metrófelújításra jelenleg csak EIB-hitelből vásárolhatna buszokat, de érvényben van egy ezt tiltó kormányhatározat.

Majd hozzátette, arra biztatja a magyar gyártókat, hogy induljanak a pályázatokon.

A jelenlegi jogszabályok mellett nem lehet dugódíj

A főpolgármester elmondta, a 4-es metróépítésének EU által előírt feltétele volt a dugódíj, ám mivel a projekt költségvetésének a 79 százalékát a magyar állam finanszírozta, ezért ha az unió szankcionálna az elmaradás miatt, akkor a bírság több mint háromnegyedét nem Budapestnek kellene kifizetnie.

Ilyen esetben az önkormányzat még a ráeső 21 százalékot sem lesz hajlandó kifizetni, mert nem ők akadályozzák a dugódíj bevezetését, hanem a kormány.

[fb_pages_codes:budapest]

A jelenleg hatályos jogszabályok ugyanis nem teszik lehetővé, hogy a főváros ezt bevezesse.

„Az olyan badarságokra nem akarok reagálni, hogy a behajtási díjtól több dugó lenne a fővárosban.”

- a főpolgármester úgy látja, hogy aki ezt hiszi, nem ismeri a háttértanulmányokat.

Állítólag új bicikliutak is lesznek

"8,4 milliárd forintot fordíthatunk kerékpárút és kerékpársáv létesítésére. 13 projektet tervezünk, ez összesen 18 kerületet érint."

- mondta Tarlós.

Az új bicikliutakat és -sávokat, többek között, a X., a XIX., a II. és XII. kerületben alakítják majd ki.

Óbudán és a XIII. kerületben a bérbiciklis Bubi-pontokat fejlesztik.

A tervezett beruházásokról a Kerékpáros Szövetség képviselőivel közösen döntenek majd, ígérte a főpolgármester.

Jó hír továbbá, hogy 2 milliárdos állami forrásból végre megépül majd a Duna-menti kerékpárút budapesti szakasza is. További 350 millió forintból pedig megépítik a Budapest–Balaton bicikliút fővárosi szakaszát.

A Bartók Béla út kapcsán elmondta, hogy a főváros célja, hogy a vitatott szakaszon is legyen biciklis sáv, bár ennek lehetőségét még vizsgálják a szakértők.

Újragondolták a Római-parti mobilgátat

A Római-partra és főváros honlapjára már kitették az új látványterveket a helyszínre a régóta tervezett mobilgátról és az azt kísérő beruházásokról. Tarlós ígérte, hogy javítják a terület használhatóságát:

faültetést, kerékpárutat, játszótereket ígért a Duna-partra és a környezetére.

A képeket elnézve valóban sokkal értelmesebb, átgondoltabb koncepció a mostani, lehet, hogy a döntéshozók végre körülnéztek a területen, és ezért is gondolkodnak azon, hogy leváltsák az eddigi tervező brigádot.

Tarlós hozzátette, közvélemény-kutatást készíttetnek a közelben élők körében, hogy megtudják, hogyan viszonyulnak a mobilgátakhoz.

A főpolgármester szerint csak a katasztrófaturisták akadékoskodnak, megígérte, hogy videofelvételeket készíttetnek majd azokról, akik hátráltatni próbálják a római-parti beruházást.