Bár az út a négyszámjegyű, ugyanakkor nemcsak Csongrád megye szempontjából (ahol egyébként ez a negyedik legforgalmasabb aszfaltcsík) kiemelt fontosságú, hanem a nemzeti emlékezetünkben is megkerülhetetlen helyet foglal el: ugyanis az Ópusztaszeren látogatható Nemzeti Történeti Emlékparkot (ONTE) Szeged felől a 4519-esen lehet megközelíteni.
Csakhogy az út minősége ebből a szempontból méltatlan, másfelől pedig balesetveszélyes; folyamatosan kátyúkat kell kerülgetni, illetve a hibás kivitelezés miatt - amely Csongrád megye útjait járva máshol is tapasztalható - a padka egyszerűen letöredezik. Nyilván az sem tett jót a 4519-esnek, hogy az M43-es építése során ezt használták feltáró-szolgalmi útként, 40 tonnás gépek dübörögtek rajta, és az ezt követő helyreállítás is gyenge minőségűre és szakaszosra sikeredett.
Gond az is, hogy az önkormányzatok tehetetlenek, ugyanis a helyzeten érdemben változtatni csak az állami tulajdonban lévő Magyar Közút Nonprofit Zrt. tud, azonban Dudás Zoltán sándorfalvai önkormányzati képviselő szerint ettől még nem kell széttárni a karunkat. A Közmű Zrt. ugyan felmarta a felső kopóréteget Sándorfalván és környékén, aminek következtében eltűntek a kátyúk, azonban ezzel a javítási munkálatok befejeződtek.
Jellemző az egész történetre, hogy így eltüntették a felezővonalat is, ami egy kivilágítatlan útvonal esetén igazán balesetveszélyes.
A környéken élők ezután keresték meg a politikust, hiszen jó esetben nem a felmarással szokott befejeződni egy útfelújítás – már pedig itt ez történt.
Az újbóli felfestéshez is arra volt szükség, hogy Dudás Zoltán jelezze a kockázatot. "Miért kell megvárni a bajt?" - tette fel a kérdést a politikus.
Érdekes még, hogy a Közút Zrt. informálisan is arról tájékoztatja a legerősebb ellenzéki párt érdeklődő politikusait, hogy a vállalat számára nem áll rendelkezésére annyi pénz, hogy bármi mást is kezdjen a Szeged-Ópusztaszer szakasszal – ugyanis egyszerűen nem biztosít elegendő összeget erre az Orbán-kormány.
"Ha minden így marad, akkor egy európai színvonalú bicikli sáv mellett, egy balkáni út vezet majd Magyarország egyetlen nemzeti emlékparkjába"
- utalt arra Dudás Zoltán, hogy a 4519-es mellé tervezett európai uniós TOP-os bicikliút kiemelt megyei beruházás lett. Azt pedig szerinte bármelyik igazságügyi szakértő cáfolni tudja, hogy a jelenlegi felmart borítás ne okozna a gumiköpenyben, vagy épp a futóműben károkat.
Szabó Zoltán Ferenc szerint egyértelműen lépnie kellene az államnak, ezért a Jobbik országgyűlési képviselőjelöltje pénteken határozati javaslattal fordul a Csongrád megyei közgyűléshez, hogy a kormánypárti politikusok végre felismerjék a helyzet súlyosságát.
Az ópusztaszeri emlékpark miatt turisztikai szempontból is fontos lenne a 4519-es felújítása, ugyanakkor Szabó Zoltán Ferenc arra is emlékeztetett, hogy a megye silány minőségű útjai miatt számos gazdasági vállalkozás letelepedése hiúsult meg, ezáltal új munkahelyektől, és adóbevételektől estek el a helyi közösségek.
A Jobbik szerint az infrastruktúra-fejlesztés pusztán politikai akarat kérdése, hiszen abban az országban, ahol mindig van közpénz azokra a presztízsberuházásokra, amelyek egy szűk elit érdekében, vagy éppen csak pusztán a miniszterelnök kedvéért valósulnak meg, ott biztosítani kellene forrásokat a közösségek életminőségének javítására is.
Úgy tudjuk, a legerősebb ellenzéki párt egészen a parlamentig viszi majd az ügyet - így a kormánynak mindenképpen színt kell vallania arról, hogy összeegyeztethetőnek tartja-e a nemzeti öntudattal azt, hogy egy balkáni út vezet a magyar ősök emlékparkjához.