Jogsértőnek találta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az Ékszer TV járvány elleni védőeszközöket (maszkokat, kézfertőtlenítőt, vitaminokat) árusító műsorait, ezért 85 millió forintos bírságot szabott ki a műsort üzemeltető Emporia Style Kft.-re - közölte a GVH kedden.
A közlemény szerint a GVH lezárta a vizsgálatát, amelyet az Ékszer TV koronavírus-járvánnyal összefüggő termékeket értékesítő adásai miatt folytatott. A műsor a pandémia első hulláma idején, 2020 tavaszán országos tv-csatornákon keresztül értékesített a védekezéshez használt eszközöket: kéztisztító gélt, légzésvédelmi maszkot és immunerősítő multivitamint.
A teljesen nyilvánvaló csalásról az Alfahír is részletesen beszámolt: mint megírtuk, az ATV-n éveken át gond nélkül műsoridőt kapó Ékszer TV az idős vásárlók naivitását kihasználva valójában nem létező árakat leértékelve árusított gagyi ékszereket, majd a koronavírus-járványt kihasználva áttértek a több tízezer forintért kínált kézfertőtlenítőkre is.
A GVH korábban már közel félmilliárd forintra bírságolta a műsort készítő céget a százezrek helyett tízezrekért árult bizsuk miatt, erre jött most az újabb bírság a járvány kihasználásának következményeként.
Három évvel ezelőtt készült tényfeltáró cikkünket itt olvashatják:
Óriási átverések mehetnek a tévében, és nem védik meg tőlük a nézőket
A fogyasztók védelme sokrétű feladat. Jellemzően azzal találkozunk a híradásokban, hogy koszos konyhákon készülnek az élelmiszerek, és erre lecsapnak az ellenőrök. Jól is teszik. Aztán gyakran hallunk arról is, hogy a selejt termékeket hogyan adhatjuk vissza a kereskedőknek. Ez is jó, és a fogyasztói társadalom rugalmas működésének alapfeltétele.
A versenyhatóság megállapította, hogy az adásban látható kedvezmények valótlanok voltak. A műsorban hirdetett kéztisztító-csomag csaknem 60 ezer forintos "eredeti" árról indult, az eljárás azonban feltárta, hogy a kiinduló árak fiktívek: a cég korábban soha nem alkalmazta őket.
A GVH szerint jogsértőnek bizonyult a műsor nézőinek sürgetése is: a fogyasztókat többek között visszaszámláló óra, illetve a termékek korlátosságának, készlethiányának sulykolása biztatta mihamarabbi vásárlásra. Példaként a "Hiánycikk Európában, mi is a lehetetlennel küzdünk", illetve "Sajnos a készleteink kimerültek és a következő időszakban nagy valószínűséggel nem lesz kapható" mondatokat említették.
A vizsgálat azonban feltárta, hogy a termékek beszerzése a cég számára nem járt sem különösebb nehézséggel, sem többletköltséggel, így azokat a hiánnyal fenyegető folyamatos reklámüzenetek ellenére hónapokon keresztül azonos feltételekkel tudta kínálni a műsorban.
A GVH a jogsértésekért 85 millió forintos bírságot rótt ki a műsort üzemeltető Emporia Style Kft.-re. A hivatal döntésében figyelembe vette többek között, hogy a járvány első hullámának idején a fogyasztók a védekezést segítő eszközökből nagyobb volumenben, akár a korábbinál sokkal drágábban is hajlamosak voltak vásárolni. A nézők így az ilyen termékek készleteivel, elérhetőségével kapcsolatos üzenetekkel szemben kiszolgáltatottá, a reklámokra különösen érzékennyé váltak.
A hatóság - többek között a jogsértő reklámokra való közvetlen ráhatás hiányában - egyúttal megszüntette az eljárást a műsorokat sugárzó ATV-vel, illetve egy érintett reklámügynöki céggel szemben - olvasható a GVH közleményében.
Lapunk más csalókra is felhívta már a figyelmet; egy másik cég például olyan kézfertőtlenítőt árult, amiről a cikkünk utáni vizsgálat megállapította, hogy nem csak túlárazott, de hatástalan is volt:
Megírtuk, bevizsgálták: nem csak drága, de hatástalan is volt a csaló cég kézfertőtlenítője
A koronavírus-járvány miatt megnövekedett kézfertőtlenítő-keresletre nem csak a tisztességes kereskedők, hanem a csaló cégek is igyekeznek a maguk módján reagálni. Március közepén írtunk leleplező cikket egy szlovén bejegyzésű vállalkozásról, ami magyar nyelvű webshopot (shopolo.hu és myshopolo.hu) is üzemeltetett, s ezen „akciósan" 4990 forintért kínáltak egy 200ml-es, vírusellenes kézfertőtlenítőt.