A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) alapos gyanúja szerint a lengyel Maspex-csoport magyarországi üdítőgyártó leányvállalata valószínűleg több viszonteladó partnerével, így nagy élelmiszerláncokkal - többek között az Aldival, a CBA-val, egyes COOP partnerekkel és a Tescóval - együttműködve rögzítette egyes termékeinek minimális fogyasztói árait - közölte a GVH az MTI-vel pénteken.
A megállapodás résztvevői kiiktathatták az árversenyt, mesterségesen magas árszintet alakítottak ki. Az elmúlt napokban országszerte tartottak rajtaütéseket az üdítőgyártó és forgalmazó cég, illetve az üzletláncok telephelyein a GVH munkatársai.
A tájékoztatás szerint a lengyel Maspex-csoport magyarországi leányvállalatát - többek között az Olympos, Kubu, Apenta, Topjoy és Nestea márkák magyarországi forgalmazóját - a HoReCa (szállodák, éttermek, kávéházak) ágazat vizsgálatában beszerzett bizonyítékok alapján már február óta vizsgálta a versenyhatóság. A cég valószínűleg előírta partnereinek, hogy milyen minimum-áron árulhatják termékeit a hazai vendéglátóegységekben, illetve nagykereskedelmi forgalmazás során.
A lefoglalt dokumentumok alapján az üdítőgyártó nem csupán a nagykereskedelmi és a vendéglátó szektorban, hanem valószínűleg a kereskedelmi szektorban is rögzítette az általa forgalmazott ital- és egyéb termékek árait. Így elkerülhették az árversenyt a népszerű márkáknál, mint az Apenta, a Kubu vagy a Nestea.
A GVH május 23-án újabb eljárást indított a Maspex Olympos Üdítőital Gyártó Kft.-vel és számos élelmiszeripari forgalmazó partnerével szemben, ami helyszíni rajtaütésekkel indult az érintett cégek telephelyein.
Az eljárás megindítása nem jelenti azt, hogy a vállalkozások a jogsértést elkövették, az a tények tisztázására és a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul - fűzte hozzá a GVH.
(Címlapkép: Béres Tiborné eladó dolgozik a csemegepultban az Uni Coop élelmiszerlánc szerencsi üzletében 2015. március 22-én. MTI Fotó: Vajda János)