Komoly növekedés előtt áll a Szerbia és Kína közötti gazdasági együttműködés az Egy övezet, egy út kezdeményezés (más néven Új selyemút, Belt and Road Initiative, BRI) által megnyitott lehetőségeknek köszönhetően - mondta Jelena Grubor Stefanovic, a Szerb Kereskedelmi és Iparkamara sanghaji képviseletének igazgatója a Hszinhua hírügynökségnek adott interjújában.
Rámutatott, hogy 2016 óta, amikor Kína és Szerbia megállapodtak kapcsolataik átfogó stratégiai partnerséggé fejlesztésében a kétoldalú együttműködés további elmélyítése iránti közös elkötelezettségük jegyében, gazdasági kapcsolataik folyamatosan erősödtek, elsősorban az Új selyemút kezdeményezésnek köszönhetően.
Az elmondottak szerint Szerbia a kezdetektől fogva elkötelezett támogatója a BRI kínai infrastruktúra fejlesztési programnak, a kezdeményezés keretében több mint 60 projektet valósított meg, és 16 jelenleg is folyamatban van.
Stefanovic a rengeteg pénzbe kerülő Budapest-Belgrád vasútvonalat a BRI egyik zászlóshajó-projektjének nevezte a régióban, mivel ez az első háromoldalú megállapodás Kína, Szerbia és Magyarország között.
Kiemelte továbbá a Duna szerbiai szakaszán épült Pupin-hidat, amelyet 2014-ben nyitottak meg, és amely Kína egyik jelentős európai infrastrukturális beruházásának számít.
"Az elmúlt két évben Kína a legnagyobb közvetlen külföldi befektető lett Szerbiában, ami számos előnnyel jár számunkra"
- hangoztatta, hozzáfűzve: "Szerbiának javultak a lehetőségei kínai befektetések vonzására a magas hozzáadott értéket termelő ipari ágazatokban, mint például az élettudományok, a digitális gazdaság, az autóipar, az intelligens mezőgazdasági ágazat és a zöld fejlesztés".
Az Egy övezet, egy út kezdeményezés pekingi harmadik nemzetközi fórumán 2023-ban Kína és Szerbia szabadkereskedelmi megállapodást írt alá a vámok eltörlése céljával az áruk 90 százalékára vonatkozóan. Stefanovic szerint a megállapodás számtalan lehetőséget kínál mindkét ország számára, és új utakat nyit meg a kereskedelem és a befektetések előtt, elősegítve a személyes és az üzleti kapcsolatok szorosabbra vonását.
Ismeretes, a tervek szerint 2025-re készülhet majd el a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítése és fejlesztése, az első olyan beruházás, melyet Magyarországon kínai partnerekkel közösen, elvileg az Európai Unió szabályai szerint hajtanak végre.
(Címlapkép: Munkavonat áll Dömsöd állomáson, a megújuló Budapest-Belgrád vasútvonal Budapest-Kelebia szakaszán zajló felújítások közben 2022. október 19-én. MTI/Máthé Zoltán)