Kezdjük az elején, röviden, hogy végig bírják: a Fidesznek, mint minden pártnak van egy úgynevezett sajtóosztálya. Ez a sajtóosztály aktívan rajta tartja kezét a politika ütőerén, és jellemzően közleményeket küld szét a szerkesztőségeknek arról, hogy mit gondol más pártok közleményeiről, sajtótájékoztatóiról.
De a Fidesznél itt egy módszertani hiba tűnik fel.
Ahhoz, hogy értsük a probléma gyökerét, evidenciaként kell kezelnünk, hogy a habonyi Fidesz kommunikációja már egyértelműen tabloid, azaz bulvárformátumú. Bulvárosan szól az emberekhez akkor, amikor a Soros-kampány, a migrációs krízis, a rezsicsökkentés, vagy éppen az Erzsébet-utalvány osztása van terítéken. Ez a formátum az egyszerűsítéseken túl magában hordozza a provokációt, szenzációhajhászást és a populizmust, majd ezeken túllendülve akár a ferdítést, hazugságot is.
Ám nyilván nem véletlen az, hogy a Fidesz –a Habony-műveket kiépítve és csúcsra járatva- ehhez az eszközhöz nyúlt. Pontosan látszik, hogy a modern populista kultúra óriási igényt tart az érthető üzenetekre és az ellenségképre, ráadásul mindezt a korábbinál jelentősen gyorsabban és feldolgozhatóbban követeli.
Tehát ezek alapján érthető lenne, hogy a Fidesz és kormánya miért kommunikál gyermeki szinten a társadalommal. A kérdés már csak az, hogy miért kommunikál így a sajtóval is.
Íme egy konkrét, mai példa:
A jobbikos Szilágyi György sajtótájékoztatót tartott arról, hogy szerintük a hazai korrupció létrehozta a Fidesz Zrt.-t, aminek vezérigazgatója Orbán Viktor, a vállalatnak bedolgozó strómanok pedig hatósági védelem alatt állnak. Akit részleteiben is érdekel a sajtótájékoztató, itt elolvashatja. A lényeg nem ez, mert a példa teljesen általános, a nyugdíjrendszertől a devizahiteleseken át a tandíjakig bármiről beszélhetnek, a Fidesznek a reagálása csak ennyi lesz – és itt most idézzük a válaszként erre kiküldött, teljes mai Fidesz-közleményt:
A Jobbikot Simicska Lajos vásárolta meg - Reagálás Szilágyi György (Jobbik) nyilatkozatára
A Jobbikot Simicska Lajos vásárolta meg. Az a Jobbik beszél, amelyik nem tud elszámolni a milliárdos Simicska Lajostól kapott illegális támogatásokkal az Állami Számvevőszék felé. Az a Jobbik beszél, melynek pártelnöke eladta a pártot Simicska Lajosnak, és azóta folyamatosan árulja el a párt eredeti értékeit és csak a milliárdos Simicska Lajos érdekeit szolgálja.Tiszta sor, a Fidesz egy szokásos, komolyanvétel esetén ezer helyen cáfolható simicskázással támad vissza pont úgy, ahogyan azt a baloldal irányába Sorossal szokta tenni. Most nem is ez a lényeg, hanem az, hogy
ezeket csak a szerkesztőségek kapják meg.
Azok a szerkesztőségek, akik kapuőri (szűrői) szerepet betöltő újságírókból és szerkesztőkből állnak, tehát olyanokból, akik eldöntik egy ilyen anyagról, hogy cikk lesz belőle, vagy csak szemét a lomtárban. És itt a probléma lényege.
- Ugyanis egy ellenzéki vagy független szerkesztőség természetes, hogy nem fog lehozni egy ilyen semmitmondó, provokatív, és végső soron teljesen hírértékmentes közleményt. Tehát nekik kár volt megírni, kuka. (na igen, kivéve most)
- A kormánypárti sajtónak pedig azért kár ezeket kiküldeni, mert ők ezeket a kocsmaszintű habonyi-rogáni sablonokat úgyis megírják maguktól, minden nap, minden hullámhosszon. Számukra a szamárvezető nem egy ilyen közleményből érkezik, hanem sokkal inkább a minisztériumból.
De akkor, ha a fenti gondolatmenetet követve valóban célközönség nélküliek ezek a közlemények, mégis, miért írják őket, és miért küldik szét? Vajon miért gondolja azt a Fidesz, hogy az 1.0-ás kommunikációjával nem csak a szavazókat kell lefárasztania, hanem az erre hivatalból immúnis újságírókat is? Érti ezt valaki?
Ha igen, írja már le kommentben.