A 35 évre szóló autópálya-koncesszió sértheti az EU-n belüli szabad versenyt

A 35 évre szóló autópálya-koncesszió sértheti az EU-n belüli szabad versenyt

Mint arról júniusban beszámoltunk, mintegy 2000 kilométernyi gyorsforgalmi útszakaszt bocsátana koncesszióba a Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI) az általa közzétett autópálya-koncessziós felhívás szerint. Ez azt jelenti, hogy "a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének és felújításának, valamint üzemeltetésének és fenntartásának feladatait" 35 évre törvényes monopólium keretében adnák oda. 

Viszik az utat is: 35 évre magánkézbe szerveznének 2000 kilométernyi magyar gyorsforgalmi útszakaszt

Igencsak érdekes felhívás jelent meg hétfő reggel az Európai Unió közbeszerzési értesítőjében - szúrta ki a 24.hu. A kaszinókoncessziókat is kezelő Nemzeti Koncessziós Iroda által közzétett felhívás szerint közel 2000 kilométer gyorsforgalmi útszakaszt adnának koncesszióba.

Most pedig a Transparency International (TI) levélben fordult az Európai Bizottság Belső Piaci Főigazgatóságához a kormány terve miatt. Szerintük ugyanis a Rogán Antal felügyelete alatt készülő terv több ponton is sértheti az uniós koncessziós irányelvet, valamint az uniós közbeszerzési irányelvet is – írja a Telex.

A TI szerint a tervezett koncesszió az uniós irányelvek alapján nem is lenne tekinthető koncessziónak, a tender leendő győztese ugyanis tulajdonképpen semmilyen működési kockázatot nem vállal. Rogán Antal csupán az árfolyamkockázatot nevezte meg a koncessziós jogosult által viselt kockázatnak, míg az útdíjak beszedése állami feladat lesz a későbbiekben is. Mint a a vizsgálatot kezdeményező TI írja:

Éppen ezért felmerül, hogy ez valójában egy leplezett közbeszerzés, amelyet úgy bonyolítanak le, hogy nem tartják be a közbeszerzési szabályokat, éppen ezért megsértik az uniós közbeszerzési irányelvet

Ezen felül a szervezet a 35 éves időtartamot is rendkívül hosszúnak tartja a koncessziót tekintve,

mivel a magyar kormány egy jelentős piacot készül 35 évre lezárni, amely sérti az Unión belüli szabad versenyt, az Unió alapszabadságait, úgy mint a szolgáltatások szabad áramlását és a letelepedés szabadságát, valamint a belső piac egységét

– szögezik le, hozzátéve, hogy álláspontjuk szerint a Bizottságnak meg kell vizsgálnia, hogy

indokolt-e a 35 évre koncesszióba adni Magyarország gyorsforgalmi úthálózatát.

Noha a TI közérdekű adatigényléssel fordult a Rogán-féle minisztérium felügyelete alatt álló NKI-hez, ám semmilyen információt nem adtak ki. Ráadásul az iroda szerint döntés-előkészítő anyagról van szó, így az iratok tíz évig nem lehetnek nyilvánosak.

Rogánék nem garantálják, hogy magyarok nyerik a 35 évre szóló autópálya-koncessziót

Ahogy az a napokban kiderült, mintegy 2000 kilométer gyorsforgalmi útszakaszt bocsátana koncesszióba a Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI) az általa közzétett autópálya-koncessziós felhívás szerint. Ez azt jelenti, hogy "a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének és felújításának, valamint üzemeltetésének és fenntartásának feladatait" törvényes monopólium keretében adnák oda, méghozzá 35 évre.

Emlékezetes, Rogán Antal pár hete a koncessziós szerződés kapcsán tartott sajtótájékoztatóján a lehetséges pályázókkal kapcsolatban azt mondta, szerinte a magyar piacon most is vannak olyan nem magyar szereplők, akik tudnak gyorsforgalmi utakat építeni, üzemeltetni. Továbbá a miniszter azt is elárulta,

örülünk, ha magyar szereplő labdába rúghat, de nem vagyunk biztosak benne, hogy ez így lesz.