"Csütörtökön várhatóan egész nap még a helyszínen lesznek a szakértők, majd laboratóriumi vizsgálatok következnek. Hogy mikor zárul le az egész ügy kivizsgálása, azt most nehéz megmondani" - nyilatkozott Dvoráková.
A cseh vizsgálóbizottság tagjait a hadsereg felügyeleti és ellenőrző szekciójának szakértői, míg a magyart a Magyar Honvédség, valamint a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szakértői alkotják.
A Lion Effort 2015 fedőnevű cseh-magyar-svéd hadgyakorlat, amelyet a baleset után azonnal megszakítottak, szerda délután óta folytatódik. A május 24-ig tartó hadgyakorlaton a csütörtöki az utolsó nap, amikor még a vadászgépek is repülnek.
"Csak a repülési tevékenység befejezése után várható döntés a magyar vadászgép roncsainak az elszállításáról" - jegyezte meg a szóvivő.
A cáslavi repülőtér rendben üzemel. A magyar légierő JAS-39 Gripen típusú vadászgépe kedden délután eddig ismeretlen okokból túlfutott a leszállópályáján, a pilóták katapultáltak. Egy volt cseh katonai pilóta, akik korábban JAS-39 Gripen vadászgépeken is repült, csütörtökön a cseh hírtelevízióban (CT24) úgy vélte: a magyar pilóták a katapultálással megmentették az életüket.
"A cáslavi repülőtér leszállópályája 2600 méter hosszú, ami több, mint amennyire a gripeneknek normálisan szükségük van" - jelentette ki a televízióban Michael Boruvka. "A pilótának akkor kell katapultálnia, amikor úgy értékeli ki a helyzetet, hogy már nem tudja folytatni a repülést. Ebben az esetben elmondható, hogy a pilóták helyesen döntöttek. Ha nem így reagáltak volna, akkor valószínűleg már nincsenek közöttünk" - vélekedett a cseh katonai pilóta.
Leszögezte: a magyarok jól tették, hogy a vadászgép földet érése után katapultáltak. Szerinte ez biztonságosabb változat, mert a fékező erő már nem olyan dinamikus, mint a leszállás korábbi szakaszában. Boruvka kijelentette, hogy a gripenek megfelelő berendezései nagyon korszerűek, minek következtében a katapultálás már a pilóta sérülése nélkül történik.
A gép svéd gyártója, a SAAB az MTI érdeklődésére közölte, hogy a KBSZ felkérte a céget a vizsgálatban való részvételre, és ennek készségesen eleget tett, egy küldöttsége már a helyszínen van A keddi baleset oka ismeretlen. Cseh vélemények szerint két ok jöhet számításba: vagy a pilóták hibáztak leszálláskor, illetve fékezéskor, vagy pedig valamilyen műszaki probléma lépett fel.
A magyar vadászgép néhány száz méterre a leszállópályától, a szántóföldön áll jobb oldalára dőlve. A gép elején és hátul, a farokrészen is nagyon súlyos sérülések láthatóak, a gép orra és a pilótakabin is letörött. "A vadászgép megjavíthatatlan állapotban van" - mondta Tomás Maruscák, a cáslavi repülőtér szóvivője az MTI-nek szerdán délelőtt. Szerinte ezt a véleményt fogalmazták meg nem hivatalosan azok a szakértők, akik kedden közelről is megnézték a magyar vadászgépet. A gép megrongálódásához nézete szerint nagymértékben az is hozzájárult, hogy az a leszálláskor áttörte a pálya végén álló bonyolult antennarendszert.
Elszállították az összetört Gripent
A cseh légierő cáslavi támaszpontjára szállították csütörtökön délután a magyar hadsereg kedden balesetet szenvedett JAS-39 Gripen vadászgépét - közölte Tomás Maruscák, a repülőtér szóvivője az MTI prágai tudósítójának érdeklődésére.
Magdalena Dvoráková, a vezérkar sajtóosztályának munkatársa az MTI-nek elmondta, hogy a cseh és a magyar szakértők már befejezték vizsgálataikat a baleset helyszínén. "Ennek alapján megadták az engedélyt a repülőgép elszállítására" - mondta Dvoráková. A súlyosan sérült gép további sorsáról szintén szakértők fognak dönteni.
A magyar légierő JAS-39 Gripen típusú vadászgépe kedden délután eddig ismeretlen okból túlfutott a leszállópályán, a pilóták katapultáltak.