„Valójában ezen minden új” – így foglalta össze tapasztalatait a Népszabadságnak egy névtelenséget kérő szakértő, aki az elsők között nézhette meg kívül-belül a 3-as metró első, Oroszországban felújított, s múlt héten Budapestre érkezett szerelvényét.
A Metróért Egyesület már korábban is állította: a megadott idő alatt nem lehet felújítani a régi roncsokat, így vélhetőleg a már kész darabokat „fazonírozzák” a BKV igényeire. Erősítette a gyanút az is, hogy a felek a szerződéskötés után szinte azonnal tárgyalásokba kezdtek a módosításokról, így a fékrendszert, a kerekeket, az alvázat, a motort és a padlómagasság beállítását és a meghajtást (korszerűbb aszinkronosra) is módosították.
A lap szerint másként nem lehetett volna helyzetbe hozni az orosz gyártót. (A szóbeszéd szerint az észak-déli metróvonal járműcseréje a magyar–orosz-gázszállítást és Paksot is tartalmazó „alkutorta” egyik szelete volt.)
Ha a tendert új szerelvényekre írják ki, akkor a Metrowagonmash messze nem a legkorszerűbb modelljei nagy valószínűséggel alulmaradnak. A pályázati feltételeket nem lehetett volna ennyire testre szabni. A városvezetés pedig az Alstom-fiaskó okán félt egy teljesen nyílt uniós tendertől. Pályázat nélkül vásároltak volna ugyan, de nem kaptak rá engedélyt a minisztériumtól - írja a lap.
– Nekem személy szerint jobban tetszik, mint az újként vásárolt Alstom kocsik – jelentette ki Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke, aki az M3-as vonal rekonstrukciójára összeállt projektigazgatóság mérnökével járta be a szerelvényt. – Ránézésre se kívülről, se belülről nem látszik a kocsikon, hogy bármit is megőriztek volna a régi elemekből.
Hasonló eredményre jutott a Heti Válasz is. A lap szerint abszolút hasonlítanak egy 2009-ben gyártani kezdett modellre. Az újság képén a legnagyobb eltérés a szürke színű orosz szerelvénytől a modernebb külsőt kölcsönző led lámpák és a csillogó fehér festés.
Frissítés: a BKV páros lábbal szállt bele a Népszabadságba
Felháborodott közleményt adott ki csütörtök kora délután a BKV, ami visszautasítja a metrófelújítást ért kritikákat. Mint írták, a cikk valótlanságok sokaságát tartalmazza, de „tudjuk, vannak olyan emberek, akiknek nem lehet a kedvére tenni, vagy az a küldetésük, hogy mindenben a negatívumot keressék” – tették hozzá gúnyosan.
Azt is írták, hogy határozottan visszautasítják az írás homályos célozgatásait, amelyek szerint a pályázat győztese előre eldöntött lett volna. Továbbá a cikket szakmaiatlannak tartják, szerintük a nevek „elhallgatása” is arra enged következtetni, hogy „kitaláció az egész, melynek a példányszám-növelésen kívül nincs más célja.”
A BKV ellenben elégedettségét fejezte ki a módosított szerződéssel kapcsolatban, ami alapján a tervezett élettartam felár nélkül nő 25-ről 30 évre, továbbá a gyártó 1 hónappal előre hozta a szállítási határidőt, és egy helyett három felújított prototípust küld Budapestre.