Hivatalos: a Metrowagonmash újítja fel a 3-as metró szerelvényeit

Az egyetlen érvényes ajánlatot adó oroszok 219,1 millió euróért (69 milliárd forint) végzi el a 37 darab, hat kocsiból álló szerelvény felújítását.

A bírálóbizottság megállapította, hogy a Metrowagonmash ajánlata - hiánypótlás után - mindenben megfelel az ajánlattételi felhívás és az ajánlattételi dokumentáció előírásainak.
   
Az egyetlen érvényes ajánlatot adó orosz cég 219,1 millió euróért (69 milliárd forint) végzi el a 37 darab, hat kocsiból álló szerelvény felújítását. A járművek garantált élettartama 25 év.
   
A tender iránt először huszonkét cég érdeklődött, majd határidőben hét nyújtott be jelentkezést. A hiánypótlások után öt jelentkező - az észt Skinest Rail, a cseh Skoda Transportation, a francia Alstom Transport, az orosz Mertrowagonmash és a spanyol Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) - felelt meg a feltételeknek. Később az Alstom jelezte, hogy nem vesz részt a tenderen.
   
A BKV közleménye szerint a végleges ajánlatokat május 28-án bontották fel, és a Skoda Transportation, a CAF, valamint a Skinest Rail ajánlatát érvénytelennek minősítették. 
Az észtekkel igen sok volt a zűr. Bár olcsóbb ajánlatot tettek, igazi referenciájuk nem igazán volt. Eddig főleg ukrán és kazah vasúti motorkocsik felújításával foglalkoztak, ráadásul a pályázati anyagba az energiavisszatáplálásra vonatkozó energiahatékonysági jegyzőkönyvet sem adták be időben..
A felújított járművek fő előnye, hogy jelentősen javulhat a megbízhatóságuk, húsz százalékkal kevesebb elektromos energiát használnak fel, továbbá csökken a karbantartási és üzemeltetési költségük is. A felújítás során kicserélik az elektromos rendszert, automata tűzjelzőt és tűzoltókészüléket szerelnek a vagonokba, megújul a beltér, csökken a menetzaj, térfigyelő kamerákat építenek be, és megújul az automata vonatvezető rendszer is - írták.

A BKV kiemelte, hogy az Alstom-szerelvények fajlagos kocsiára 1,2 millió euró volt, míg az orosz ajánlat ugyanilyen műszaki tartalomra átszámított korrigált ára 864 ezer euró. 
   
A szerződést július 20-án írják alá, az első szerelvények a szerződés hatálybalépése után 16-18 hónap múlva megérkeznek, majd - ha sikeresek a próbák - havonta két felújított szerelvény kerülhet forgalomba.

Inkább újjáépítés lesz ez, mint felújítás

Nem kell bemutatni a hármas metró szerelvényeinek állapotát, ezért nem meglepő, hogy a legtöbb vonat esetén a felújítás tulajdonképpen egy újjáépítés: a BKV közleményében nem említi, de ez sok esetben a teljes kocsiszekrény lecserélésével, teljes átkábelezéssel, természetesen forgóváz-cserével fog járni. A szekrény cseréjével természetesen új külsőt kaphatnak a szerelvények, orrukban menekülőajtóval. 
 
Mivel nem kis munkáról van szó, azért a felújítás három és fél évig eltart, mindezt folyamatos üzem mellett.