Ipsos: szinte automatizmus - még többen pártolhatnak át a Fidesztől a Jobbikhoz

Nem a cukiság kampány miatt pártoltak át százezrek, hanem mert tiszta a Jobbik.

A Jobbik a Fidesz sarkába került, ezzel pedig Kálmán Olga is foglalkozott több interjúban. Závecz Tibor, az Ipsos véleménykutatási igazgatója azt mondta az ATV Egyenes Beszéd című műsorában, hogy nem a Jobbik cukiság kampánya jött be, ennél sokkal masszívabb dologról van szó.

A szakember elmondta, a Jobbik új szavazói közül 300-350 ezer ember 2010-ben egyik pártra sem szavazott, a Fidesz az előző kormányzati ciklusban, az MSZP pedig korábban lett unszimpatikus számukra. 200-250 ezer új szavazó ezután, 2014 áprilisa óta szakadt le a Fidesztől, átpártolva a Jobbikhoz. Závecz Tibor szerint nagyon fontos, hogy passzív szavazókat mozgósított a jobboldali ellenzéki párt, szerinte

„ez az igazi nagy politikai cselekvés.”

Závecz Tibor szerint egyre többen döntenek valamelyik párt mellett, holott ez a tendencia leginkább a parlamenti választások közeledtével szokott megjelenni. Ennek a szokatlan folyamatnak a nyertese a Jobbik. Závecz úgy véli, hogy „furcsa kimondani”, de a Jobbik mutatja azt a "tisztaságot", ami kell az embereknek, a Fidesz besározódott, az MSZP pedig még mindig nem tudott kikerülni abból a karanténból, amibe 2006 és 2010 között került. A Jobbiknak elég azt mondani, hogy nem ennek a két pártnak az egyike.

Závecz rávilágított arra is, hogy más pártokhoz képest a Jobbiknak érdekes kampánytechnikája van. Mint elmondta, a nemzeti radikális párt nem kedvelt egyik tömegmédiában sem, ezért kénytelen volt számtalan településen megjelenni, a falvakban is. A szakember szavaiból kitűnik, ennek a hálózatnak a segítségével a párt közvetlenül tudja megszólítani az embereket, ezzel pedig nehezen tudnak versenyezni a szinte csak virtuálisan létező pártok.

Ha az MSZP bent van a „karanténban”, akkor a gyurcsányista DK bent is marad, a Fidesz „besározódott”, az Együtt, a PM, az LMP szervezetileg gyenge, tehát az embereknek nincs más választási lehetősége, mint a Jobbik. Závecz úgy fogalmazott, hogy

„szinte automatizmus”,

hogy ehhez a párthoz fordulnak az emberek. Az Ipsos véleménykutatási igazgatója hangsúlyozta: most már nem ciki jobbikosnak lenni, ez egy tiszta párt szerinte, nem keveredik korrupcióba. A Jobbik gyorsan, észrevétlenül növekszik a jobboldalon, egyedül a konzervatív „úri középosztályt” tudja nehezen megszólítani.

Többek között a brókerbotrány is tovább lökheti a Jobbik irányába a szavazókat – magyarázta. Elemzésük szerint több százezer fős tartaléka van még a pártnak, szoros verseny alakulhat ki a következő hónapokban a Fidesz és a Jobbik között az elsőségért.

Krekó Péter, a Political Capital kutatási igazgatója szerint a Fidesz egy folyamatosan leszálló ágban lévő kormánypárt, ami egyre radikálisabb hangot üt meg, harcba hívja a híveit. Ezzel párhuzamosan a Jobbik lehiggadt, a felszínen legalábbis mérsékeltnek igyekszik mutatni önmagát. Ez a két ellentétes folyamat természetes módon azt eredményezi, hogy a Fidesz és a Jobbik diagramoszlopa egyre inkább hasonlít egymásra.