Minden vállalkozásnak szüksége van egy megfelelően felépített marketingstratégiára, hiszen csak így lehet sikeres. Cikkünkben olyan marketinggel kapcsolatos ismereteknek jártunk utána, melyekkel minden vállalkozónak érdemes tisztában lennie.
Elsősorban azt érdemes tisztázni, hogy mi is az a marketing mix, hiszen alapfogalomnak számít. Lényegében a marketingcélok megvalósításához járul hozzá, hiszen segít meghatározni, hogy milyen kérdésekkel kell foglalkozni annak érdekében, hogy fejlődjön a vállalkozás, illetve be lehessen vezetni egy új terméket vagy szolgáltatást. A marketing mixről a Billingo oldalán további információkat találhatunk.
A termék kétféle lehet: megfogható és kézzel meg nem fogható
A marketing mix kapcsán szokták emlegetni a 4P és a 7P fogalmát. A 4P elemei a következők: termékek és termékpolitika (Product), árazás és árpolitika (Price), értékesítés és termékelhelyezés (Place), promóció, reklámpolitika (Promotion). A termékek és termékpolitika (Product) arra utal, hogy maga a termék kulcsfontosságú a marketing és az értékesítés szempontjából egyaránt.
A következő elem az árazás és árpolitika (Price), mely során a termék árának meghatározása történik. Szintén a 4P eleme az értékesítés és termékelhelyezés (Place), mely arról szól, hogy a termék hol, milyen módon jut el a vásárlókhoz. Továbbá ide tartozik a vásárlói élmény megteremtése is. A negyedik elem a promóció, reklámpolitika (Promotion), melyhez tartozik a PR és a reklám.
Fontos szerepe van a cégek életében a HR-nek is
A 4P modellnek az a hátránya, hogy kifejezetten a fizikai termékekre koncentrál. Emiatt kiegészítésre szorult, így született meg a 7P modell is. Ez a változat már sokkal inkább alkalmazható a szolgáltatások esetében. Milyen három elemmel bővült ki a 4P? Emberek (People), folyamat (Process), fizikai megjelenés (Physical evidence).
Az Emberek (People) elem arra utal, hogy fontos, hogy milyen munkavállalók dolgoznak az adott cégnél, hiszen ők képviselik a márkát. Emiatt rendkívül fontos szerepe van a cégek életében a HR-nek, hiszen ők foglalkoznak a toborzással, a betanítással és a továbbképzéssel. is.
Ki kell dolgozni a marketing mix minden elemét!
A 7P következő eleme a folyamat (Process), mely azokat a lépéseket részletezi, amelyekkel el lehet jutni a leendő vásárlókhoz. A harmadik új elem pedig a fizikai megjelenés, mely azokat a tényezőket tartalmazza, melyekkel a vásárlók a vásárlási folyamat során találkozhatnak. Ide tartozik a például a dizájn, a bolt kiegészítői és a kreatív megjelenés.
A marketingstratégia kialakításakor alaposan ki kell dolgozni minden elemét a marketing mixnek. Továbbá azt is fontos tisztázni, hogy ez nem egy statikus dolog, hiszen időről időre szükséges lehet némi változtatás a stratégián. Minden elemet érdemes úgy vizsgálni, hogy mindenképpen összhangban legyen a vállalat működésével és a leendő vásárlók igényeivel!