Most a lengyel ügyészségnek kellene lépéseket tennie, miután az illetékes minisztériumi vizsgálóbizottság bemutatta a 2010. április 10-én történt szmolenszki légi katasztrófáról szóló zárójelentését
- idézi a 444.hu Mateusz Morawiecki lengyel kormányfőt.
A miniszterelnöknél egy vidéki sajtóértekezletén érdeklődtek újságírók a hétfőn bemutatott jelentés kapcsán. A minisztériumi vizsgálóbizottság elnöke, Antoni Macierewicz szerint az összegyűjtött anyag „kétségbevonhatatlanul” bizonyítja, hogy a katasztrófát az „orosz fél jogtalan beavatkozása” okozta, ennek eredményeként az elnök gépe a levegőben robbant fel.
A történelem, nem is olyan régi, valamint a jelenkor, az ukrajnai brutális gyilkosságok is mutatják, mire képesek az oroszok
- állítja a lengyel miniszterelnök, aki szerint az oroszok olyan bűntett elkövetésére is képesek, amit korábban nehezen tudtak elképzelni.
A vizsgálóbizottság viszont „elegendő mennyiségű bizonyítékot gyűjtött össze ahhoz, hogy lássuk: ez, sajnos, igaz
- tette hozzá.
Morawiecki arra számít, hogy az ügyészség rendszerezi majd a bizottsági vizsgálat eredményeit, és a maga részéről is „átfogó verziót” fogalmaz meg, és az „ennek megfelelő vádemelésekig is eljut.
Szerinte Lengyelország a nemzetközi törvényszékeknél is igazságszolgáltatást kérhet ez ügyben, a jelentés alapot képezhet a nemzetközi színtéren teendő lépésekhez, ezen belül az Emberi Jogok Európai Bíróságához benyújtandó panaszhoz.
Radoslaw Fogiel, a kormányzó Jog és Igazságosság szóvivője a lengyel közszolgálati rádiónak azt mondta: a bizottsági jelentés feladata a légi katasztrófa leírása volt, nem ad viszont választ arra a kérdésre, konkrétan ki áll a történtek mögött.
Ez olyan kihívás, ami még mindig előttünk áll
- mondta Fogiel.
A Macierewicz vezette, 2016-ban létrehozott vizsgálóbizottság 2018-as időközi műszaki jelentése, majd a hétfőn ismertetett zárójelentése is semmissé nyilvánította a 2010-2011-ben működő, Jerzy Miller akkori lengyel belügyminiszter vezette testület jelentését, ami korábban hivatalos lengyel álláspontnak számított, és ami a lengyel pilótákat is felelőssé tette a katasztrófáért.
A 2018-as jelentés szerint is a katasztrófát „egy sor tudatos lépés” okozta, köztük felsorolták a gép oroszországi javítását, a módot, ahogyan a lengyel küldöttség útját megszervezték, a gép „tudatosan téves irányítását” az orosz légi irányítók részéről, majd a gép meghibásodásait és felrobbanását.
Varsó a Lech Kaczynski elnök, valamint a fedélzeten lévő többi 95 ember halálával végződő tragédia óta többször is felszólította Moszkvát a repülőgép roncsainak visszaszolgáltatására, de Oroszország ezt mindeddig nem tette meg, az ügyben máig le nem zárt orosz ügyészségi eljárásra hivatkozva. A műszaki okok vizsgálatát végző orosz hatóságok 2011-ben emberi tévedésekre vezették vissza a történteket.
(MTI)