Ötszázharminchat lízingelt személygépjárműért havonta 98 millió forintot fizet a MÁV-csoport hat tagja. A lapunk kérésére megküldött adatokból kiderül: felsővezetői luxusautótól a kilencszemélyes mikrobuszon át a terepre is alkalmas típusig terjed a vasúttársaság autóparkja. Szemezgessen Ön is az adathalmazból!
Mindössze 7, azaz hét darab személygépkocsit tulajdonol, ezzel szemben 536-ot lízingel a MÁV-csoport, pontosabban az a hat cég, akik érdemben válaszoltak adatkérésünkre. A MÁV Zrt., a személyszállítást végző MÁV-Start Zrt., a HÉV-vonalakat átvevő és üzemeltető MÁV-HÉV Zrt., a raktározással, átrakodással, vámügyi közreműködéssel foglalkozó Záhony-Port Zrt. mellett a MÁV Központi Felépítményvizsgáló (KFV) Kft. és a MÁV Szolgáltató Központ (SZK) Zrt. küldte meg, hogy milyen tulajdonukban álló, illetve bérelt személyautóik vannak, illetve azok milyen értéket képviselnek vagy mennyi a havi bérleti díjuk.
A MÁV Vagon Kft. a törvényi határidő után sem válaszolt kérdésünkre. A cégcsoport többi vállalkozása viszont készséges volt, tisztességgel használható táblázatokban küldte meg a kért adatokat. Kiemelték, és úgy véljük, részünkről is fontos megjegyezni, hogy
mely kiterjed
- a gépjárművek megrendelésére, forgalomba helyezésére és átadásának lebonyolítására,
- biztosítási ügyintézésre, díjfizetésre a biztosítótársaság felé,
- káresemények biztosítási ügyintézésére,
- téli-nyári gumicserék szervezésére, gumiabroncsok karbantartására, javítására,
- karbantartásra, javításszolgáltatásra,
- csereautó biztosítására,
- assistance szolgálatásra,
- riportolásra,
- adó- és illetékfizetésre.
És akkor lássuk is a legszaftosabb darabokat!
A MÁV-os bérelt autók királya kétségkívül az a két, valóban felsővezetőkhöz méltó Volkswagen Arteon, melyek közül az egyiket az anyacég, a másikat a MÁV SZK bérli. Az autók egyévesek, havi bérleti díjuk 274 ezer forint. A Használtautó weboldala szerint egy ilyen korú és típusú autó ára 11 millió forint.
Ugyancsak drága autónak minősül az hét (elektromos) Volkswagen E-Golf, melyből hatot az anyacég, egyet pedig a MÁV SZK lízingel. A kétéves autókért havonta 192 ezer forintot fizetnek, az Autónavigátor tavaly novemberi cikke szerint az E-Golf alapára 12 millió forint.
Kedvelt márkája a MÁV-csoportnak a Skoda. Superb típusú gépkocsijukból 24 darabot bérelnek, egy kivétellel valamennyi háromévesnél fiatalabb. Havonta 270 és 300 ezer forint között alakul a bérleti díjuk. A Használtautón körülnézve az ilyen kétliteres, 2-3 éves Superbök ára csaknem 200 ezer kilométernyi futással 5,3 millió forintnál indul, de az összkerékhajtású változat ára 11 millió.
Nem kevesebb, mint 130 darabból áll a MÁV-csoport Skoda Octavia flottája, melyek zömét 2017 őszén kezdte bérelni a vasúttársaság. Ezek havi lízingdíja 206 és 224 ezer forint. Ugyanilyen korú autókat a Használtautón 4 millió forinttól lehet találni. A 2017-es nagy flottacsere egyik érdekessége volt, hogy öt és fél év után ekkor „nyugdíjazták” azt a Skoda Roomstert is, melyet a pécsi vasútőrök használtak dél-magyarországi munkáik során, és kilométerszámlálója a végén csaknem 1 millió kilométert mutatott.
A Skodák sora itt még nem ér véget. Egy darab egy-, egy darab másfél és egy darab kétéves Skoda Rapid is a csoport személygépkocsi-állományába tartozik, melyek lízingdíja 120, illetve 160 ezer forint. A Használtautó adatbázisa szerint a többet (legalább 120 ezer kilométert) futott Rapid 3, a csupán pár tízezer kilométert megtett Rapid pedig 4-4,5 millió forintba kerül.
A MÁV SZK 2017 tavaszán kezdett lízingelni 3 darab Opel Insignia Active-ot, illetve 4 darab Opel Insignia Cosmót havi 191, illetve 280 ezer forintért. Előbbinek ára a Használtautón 5, utóbbié 6 millió forintnál indul.
A legnagyobb számban, csaknem háromszáz darabot Suzuki SX4-esekből bérel a MÁV-csoport. Ezekből a terepre is alkalmas autókból 12 darab lízingje kezdődött 2018-19-ben, a többi a 2017 őszi flottacsere eredménye. Az autókért egységesen 148 ezer forintot pengetnek ki havonta. A Használtautón ilyen korú SX4-eseket 3,8 millió forinttól lehet megvenni.
Az alkalmazottak szállítására alkalmas, kilencszemélyes VW Transporter T6-ból 64 darabot lízingel a hazai vasútcég havi 225-255 ezer forintért, illetve mellette egy VW Caravelle is a MÁV birtokában van, melyért havonta 329 ezer forintot fizet. Ezek a típusok a Haználtauntó szerint több kilométerrel 7, kevesebbet futva 9-10 millió forintba kerülnek.
A MÁV-csoport
ebből
- a MÁV Zrt. 316 autója 59 millió,
- a MÁV SZK 103 autója 18 millió,
- a MÁV-Start 99 autója 17,5 millió,
- a MÁV-HÉV 12 autója 2,4 millió,
- a Záhony-Port 4 autója 744 ezer,
- a MÁV KFV 2 autója 506 ezer
forintba kerül minden hónapban.
A legolcsóbb a MÁV-HÉV hároméves Volkswagen Caddyje, melynek lízingdíja havonta 93 ezer forint, míg a csúcstartó a MÁV Zrt. által bérelt kétéves VW T6 Caravelle, melyért havonta 329 ezret fizetnek.
A hét darab saját tulajdonú autó között már nem találni ilyen szaftos tételeket. Azok közül három darab 2006-os gyártású (a MÁV-Start Opel Vectrája, valamint a MÁV-HÉV Renault Kangooja és Renault Trafikja). A MÁV KFV-nek és a Záhony-Portnak van egy-egy ötéves autója (egy Skoda Octavia, illetve egy Renault Fluence). Emellett a MÁV SZK-nak van egy majdnem négy éve vásárolt Opel Astrája, illetve a központi anyacégnek egy ugyancsak 2016. januári Skoda Superbje. Mindezek közül csak utóbbi bír jelentősebb könyv szerinti értékkel: a 4,7 millióért vett autót jelenleg 3 millió forintos értéken tartják nyilván.
(Képeink mindegyike illusztráció.)