„Az építési és közlekedési miniszter és a Karácsony Gergely mai találkozóján egy teljesen új, átfogó megállapodást kötött a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés viszonyának rendezéséről. A megállapodás utasok százezrei számára teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közösségi közlekedés használatát” – számolt be közleményében a főváros.
A megállapodás értelmében a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. A Pest vármegyére váltott havi bérletet, illetve a havi országbérletet 2024. március 1-től a BKK járatain is elfogadják.
Hozzátették: mindegyik bérletet mindkét fél árusítani fogja, minden értékesítési csatornáján.
A jövőben azok, akik az agglomerációból jártak a fővárosba, és eddig megvásárolták a vármegyebérletet (9450 forint) és a Budapest-bérletet (9500 forint) is, a jövőben elég lesz megvenniük a vármegyebérletet. Ezeknek az utasoknak gyakorlatilag feleződnek a költségeik.
Arról is írtak, hogy az eddigi, számos vitára okot adó költségalapú elszámolás helyett a felek abban állapodtak meg, hogy a Budapest-bérletből, a Pest vármegyei bérletből és az országbérletből származó bevételt, és az ahhoz kapcsolódó menetdíjkiegészítést – az adott érvényességi terület sajátosságaihoz igazodóan – teljesítményarányosan osztják meg.
A miniszter és a főpolgármester egyetértett abban is, hogy
az eddig a Fővárosi Önkormányzatot illető évi 12 milliárd forint normatív költségvetési támogatás helyett 2024-től a felek egy olyan rendszert alakítanak ki, amely egyaránt szolgálja a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés bevétellel nem fedezett költségeinek megtérülését.
A minisztérium és a főváros lezárja a tavaly év végén megszűnt korábbi agglomerációs megállapodással kapcsolatos elszámolási vitákat is. Az új, átfogó megállapodás eredményeként a Fővárosi Önkormányzat agglomerációs költségtérítés 2022-2023-as elszámolásként 5,57 milliárd forintot fizet a MÁV-nak - olvasható a közleményben.
A megállapodás technikai részleteit a minisztérium és az önkormányzat a közlekedési vállalatok bevonásával dolgozza ki úgy, hogy az 2024. március 1-jén hatályba léphessen.
(Címlapkép: Utasok vásárolnak a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jegy- és bérletkiadó automatáinál a 4-es metró Kelenföldi vasútállomás megállójában 2014. május 8-án. MTI Fotó: Mohai Balázs)