Nettó 127 milliárd forintból újul meg egy közel 30 kilométer hosszú vasúti szakasz Békéscsaba és Lőkösháza között, így fajlagos költség tekintetében ez lesz Magyarország legdrágább vasúti beruházása - írja az Átlátszó. Az oknyomozó portál cikke szerint a munkát a Strabag Rail Kft. és Mészáros Lőrinc egyik cége, a V-Híd Építő Zrt. nyerte el. Felidézik, 2017-ben a kormány még csak nettó 79,4 milliárdot szánt a beruházásra.
A vonalon három állomást, illetve a teljes villamos felsővezeték-hálózatot korszerűsítik, emellett második vágány is épül. A fejlesztésnek köszönhetően a sebesség 100 km/óráról (ami jelenleg helyenként még ennél is kevesebb) 160 km/órára nő.
A tender eredménye néhány napja jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben. Eszerint a Békéscsaba-Lőkösháza szakasz felújítására szóló pályázatot a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) írta ki: a román határ melletti vasútállomás a vonal utolsó magyarországi állomása és vasúti határátkelőhelye.
A leírás alapján a szakasz az úgynevezett TEN-T (transzeurópai közlekedési hálózat) törzshálózati vonalának a része, azon belül az utolsó egyvágányú szakasz Magyarországon.
Fontos megjegyezni, hogy a konzorcium több mint 10 milliárd forinttal drágábban vállalta el a munkát az eredetileg becsült összegnél, ami 116,7 milliárd forint volt.
A portál szerint
a 29 kilométer hosszú szakaszon egy kilométer felújítása 4,37 milliárd forintba kerül, amivel ez lesz Magyarország legdrágább kilométerenkénti vasútvonala.
Az Átlátszó emlékeztet, a V-Híd Zrt. 2018-ban került Mészáros Lőrinc tulajdonába, azóta pedig olyan sebesen szárnyal, mint az általa alapított 2Rule.
Beszédes számok következnek:
- 2016-ban a V-Híd éves nettó árbevétele 1,9 milliárd forint volt,
- 2017-ben már 23,8 milliárd,
- 2018-ban 46,9 milliárd,
- 2019-ben pedig 33,7 milliárd forint.