Két tendert is indítottak az arab befektetőknek odaígért rákosrendezői vasúti terület megtisztítására június végén, de még egyiket sem sikerült lezárni eddig – adta hírül a Népszava.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) azt felelte a lap érdeklődésére, hogy több mint két héttel ki kellett tolni a határidőt. Bár a tendereket hivatalosan a MÁV írta ki, a projektfelelős a Lázár János vezette ÉKM.
Széles körű munkát követel meg a két kérdéses közbeszerzés
Mint kifejtik, a tárca az első tenderen a teljes vasúti terület 130 hektárjának kármentesítésére, fakivágására, cserjék, bokrok irtására, a meglévő épületek, vágányok, vezetékek bontására, továbbá az előzetesen 255 ezer tonnára becsült hulladék elszállítására és a megfelelő elhelyezésére keres vállalkozót maximum nettó 14 milliárd forintért.
Nem megy könnyen, amit mi sem mutat jobban, mint hogy a kiírást már háromszor kellett módosítani.
Ugyanakkor a másik, egyelőre szintén lezáratlan rákosrendezői tender szintén június végén jelent meg.
A versenyfelhívásban a felszín alatti szennyeződések feltárása, illetve stratégiai környezetvédelmi vizsgálat elvégzése a feladat, s ennek keretösszege nettó 5,9 milliárd forint. A kiírás szerint a teljesítés határideje a szerződés aláírását követő 24 hónap, amely további 12 hónappal meghosszabbítható.
Az ÉKM tájékoztatása szerint, ahogy a közbeszerzések is párhuzamosan futnak, úgy a munkát is egy időben végzik majd a nyertes vállalkozók.
Ebből pedig az következik, hogy
nehezen tartható a Szijjártó Péter külügyminiszter által korábban jelzett céldátum, az ugyanis arról szólt, hogy már szeptemberben át kell adni a területet fejlesztésre alkalmas állapotban.
Ehelyett akár két évet is csúszhat az egész területet átadása fejlesztésre alkalmas állapotban.
A MÁV fel kívánta pörgetni az elhúzódó folyamatot
Persze a MÁV Zrt. saját hatáskörben már áprilisban hozzálátott a növényzet eltávolításához, júliusban pedig a területen lévő, több mint 100 épület bontásához – tették ezt annak érdekében, hogy felgyorsítsa az eseményeket.
Ismert, az Orbán-kormány csak a vasútüzemi terület felét adta el az Egyesült Arab Emírségeknek, amely az általa kijelölt ingatlanfejlesztő révén 5 milliárd euró, azaz mintegy 1900 milliárd forint értékű beruházásba kezd – miközben a tenderek a terület egészére, 130 hektárra szólnak a kiemelt beruházásnál.
(Címlapkép: Sorompó a Rákosrendező pályaudvar egykori állomásépülete előtt 2024. január 3-án. MTI/Szigetváry Zsolt)