Mini-Dubaj: késik Rákosrendező hulladékmentesítése, nincs fejlesztésre alkalmas állapotban

Mini-Dubaj: késik Rákosrendező hulladékmentesítése, nincs fejlesztésre alkalmas állapotban

Az Orbán-kormány által dédelgetett sokmilliárdos gigaberuházás beindulásához csak két év múlva kezdődhet az érdemi építkezés.

Két tendert is indítottak az arab befektetőknek odaígért rákosrendezői vasúti terület megtisztítására június végén, de még egyiket sem sikerült lezárni eddig – adta hírül a Népszava.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) azt felelte a lap érdeklődésére, hogy több mint két héttel ki kellett tolni a határidőt. Bár a tendereket hivatalosan a MÁV írta ki, a projektfelelős a Lázár János vezette ÉKM.

Széles körű munkát követel meg a két kérdéses közbeszerzés

Mint kifejtik, a tárca az első tenderen a teljes vasúti terület 130 hektárjának kármentesítésére, fakivágására, cserjék, bokrok irtására, a meglévő épületek, vágányok, vezetékek bontására, továbbá az előzetesen 255 ezer tonnára becsült hulladék elszállítására és a megfelelő elhelyezésére keres vállalkozót maximum nettó 14 milliárd forintért.

Nem megy könnyen, amit mi sem mutat jobban, mint hogy a kiírást már háromszor kellett módosítani.

Ugyanakkor a másik, egyelőre szintén lezáratlan rákosrendezői tender szintén június végén jelent meg.

A versenyfelhívásban a felszín alatti szennyeződések feltárása, illetve stratégiai környezetvédelmi vizsgálat elvégzése a feladat, s ennek keretösszege nettó 5,9 milliárd forint. A kiírás szerint a teljesítés határideje a szerződés aláírását követő 24 hónap, amely további 12 hónappal meghosszabbítható.

Az ÉKM tájékoztatása szerint, ahogy a közbeszerzések is párhuzamosan futnak, úgy a munkát is egy időben végzik majd a nyertes vállalkozók.

Ebből pedig az következik, hogy

nehezen tartható a Szijjártó Péter külügyminiszter által korábban jelzett céldátum, az ugyanis arról szólt, hogy már szeptemberben át kell adni a területet fejlesztésre alkalmas állapotban.

Ehelyett akár két évet is csúszhat az egész területet átadása fejlesztésre alkalmas állapotban.

A MÁV fel kívánta pörgetni az elhúzódó folyamatot

Persze a MÁV Zrt. saját hatáskörben már áprilisban hozzálátott a növényzet eltávolításához, júliusban pedig a területen lévő, több mint 100 épület bontásához – tették ezt annak érdekében, hogy felgyorsítsa az eseményeket.

Ismert, az Orbán-kormány csak a vasútüzemi terület felét adta el az Egyesült Arab Emírségeknek, amely az általa kijelölt ingatlanfejlesztő révén 5 milliárd euró, azaz mintegy 1900 milliárd forint értékű beruházásba kezd – miközben a tenderek a terület egészére, 130 hektárra szólnak a kiemelt beruházásnál.

(Címlapkép: Sorompó a Rákosrendező pályaudvar egykori állomásépülete előtt 2024. január 3-án. MTI/Szigetváry Zsolt)