A főváros várakozásaival ellentétben legfeljebb részben fogja finanszírozni a 3-as metró felújítását az Európai Unió – értesült a VS.hu brüsszeli forrásokból. Azt is csak akkor, ha a fennmaradó rész forrását biztosítva látja. Nagy gondban lehet így Budapest.
[fb_pages_codes:budapest]
A támogatási folyamat a legelején tart, és tartanak az informális egyeztetések, hogy Brüsszel a projektet befogadja-e az Integrált Közeledésfejlesztési Operatív Programba. A kormány ugyan már nevesítette az uniós támogatással megvalósítani kívánt IKOP-fejlesztéseket, de ez még nem jelenti azt, hogy Brüsszel jóvá is hagyta volna a projekteket.
Így jelenleg csak papíron él az IKOP, amelyben a kormány a 3-as metró felújítását a 125 milliárd forintos támogatással szerepelteti múlt november óta.
A lap brüsszeli forrása úgy fogalmazott, az Európai Bizottság a részbeni finanszírozásban gondolkodik, de azt is csak abban az esetben, ha a támogatáson kívüli rész forrását biztosítva látják.
Foghatják a fejüket Tarlósék
Az Európai Bizottság delegációja a közelmúltban a városházán járt, és tájékozódott a főváros fejlesztési terveiről. A találkozóról Jakub Adamowicz, az EB szóvivője a VS.hunak azt mondta: „Az Európai Bizottság hangsúlyozta a városvezetés számára, a közlekedési fejlesztési projekteknél a legfontosabb szempont, hogy hozzájáruljanak a közösségi közlekedési eszközök használatához az autó helyett.”
Mivel Tarlós István korábbi kijelentése alapján a fővárosban "szélsőségesen tömegközlekedés-orientált" politika uralkodott, a fenti megállapításnak biztosan nagyon örültek a tömegközlekedést csak az autó szélvédőjén keresztül szemlélő politikusok.
A döntés előt azonban a kormánynak és a fővárosnak ki kéne dolgoznia Budapest és vonzáskörzete fenntartható mobilitására vonatkozó stratégiáját. Ez tartalmazza majd a különböző közlekedési módokat, köztük az elővárosi vasutat és a metrót érintő fejlesztési terveket is. Magyarul: csupa-csupa tömegközlekedési eszközre vonatkozik ez.
Mivel a főváros nem a 3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbításával kombinált felújításával, hanem csak utóbbival indult, ezért az Uniónál jóval kevesebb eséllyel pályáznak, lévén, az északi szakasz jóvoltából jóval többen tennék le az autót a városhatárban, így valódi közlekedésfejlesztésről lenne szó. A városvezetés jelenleg abban bízik, hogy az EU a teljes projektet kifizeti majd, ennek igen csekély a realitása.