Egy európai bizottsági javaslat értelmében minden tíz évnél idősebb személygépkocsira és furgonra évente kötelező műszaki vizsga várhat. Az Európai Bizottság indoklása szerint a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, nagyobb valószínűséggel vesznek részt balesetben, és aránytalanul sok káros anyagot bocsátanak ki, ezért a Bizottság azt a célt tűzte ki, a rendelkezéssel jelentősen csökkentsék a közúti balesetek számát, és hatékonyabban lépjenek fel a közlekedésből eredő környezetszennyezés ellen.
Bencze János, a Jobbik országgyűlési képviselője hétfőn a parlamentben napirend előtti felszólalásában azt kérdezte a kormánytól,
„partnerek-e abban, hogy újabb sarcot vessenek ki a magyar autósokra.”
Az ellenzéki honatya emlékeztetett, az Orbán-kormány az év elején jelentősen megemelte a műszaki vizsga díját, az piaci alapon akár 60-70 ezer forintba is kerülhet.
„Nevezzük úgy, hogy rezsiemelés történt műszaki vizsga terén, akármivel is indokolják”
– húzta alá Bencze.
A jobbikos honatya a bizottsági előterjesztésre hivatkozva azt mondta, az írás is csak feltételezi, hogy a régebbi járművek rosszabb műszaki állapota miatt van több baleset, de erre vonatkozó statisztika nincs. Bencze megjegyezte, vannak Magyarországon olyan korrupt vizsgabázisok, ahol „mindenféle rozsdát hullató rom egy jól beazonosítható réteggel át tudja tolni az autóját műszaki vizsgán, és utána vidáman száguldozik vele falusi utakon”, de hozzátette, ezek nem a tuningautósok és a versenyzők.
„Hajlandóak-e harcolni és a magyar autósok mellé végre kiállni, nem fejőstehénnek tekintve őket?” – tette fel a kérdést Bence János, aki szerint
bőven elég a jelenleg hatályos, kétévente történő vizsgáztatás.
Bencze szerint ettől nem fognak több új autót eladni, nem fognak több kínai elektromos autót vásárolni a magyarok, mert nincs rá pénzük. Mint fogalmazott, a vidékiek a valós fizetésükből új autót nem fognak venni, maximum duplán fognak fizetni a műszaki vizsgáztatásért.
A képviselő statisztikai adatokra hivatkozva azt mondta, jelenleg 4,2 millió személyautó fut az utakon, ha hozzávesszük a kisteherautókat, pick-upokat, akkor a számuk körülbelül 4,7 millió. Ám ezek közül csak 1,2 millió autó az, ami 10 évnél fiatalabb – húzta alá Bencze.
Válaszában Ágh Péter államtitkár azt mondta,
„egyelőre több a pozitív, mint a negatív az európai uniós tagságunk érvei mellett”,
ezért a kormány minden olyan esetben fellép, amikor az Európai Bizottság túl akar terjeszkedni hatáskörén. A konkrét kérdésre áttérve Ágh azt mondta, a bizottsági előterjesztés többek közt a fejlett vezetőtámogató rendszerek vizsgálatát hivatott biztosítani. Emellett cél a hamisítás és a manipuláció kiszűrése is.
Az államtitkár kiemelte, a tervezetet még az Európai Bizottság sem tekinti véglegesnek, csupán az első egyeztetések kezdődtek el, majd hozzátette, az a jellemző, hogy ehhez képest enyhébb szabályokat fogad el a Bizottság. Ágh úgy fogalmazott, a végső verzióba mind az Európai Parlamenten, mind az Európai Tanácson keresztül lesz beleszólásuk.